Röster från deltagare som gett skrivarkursen på Smögen högsta betyg. Texter och filmade intervjuer varvas.

✏️

– Veronicas personlighet och kunskap har väckt många tankar och har fått mig att utmana mig själv. Hon har en imponerande entusiasm och förmåga att stötta med ödmjukhet inför de utmaningar vi ställs inför. Betydelsefullt med hennes dramatiseringar som både engagerar och förstärker budskapet. Enneagrammet och hur det kan användas i skrivprocessen var mycket värdefullt, men allt hänger ihop och allt under skrivarkursen var viktigt i lärandeprocessen. Tack!!! Fortsätt att arbeta med detta!
Catharina Liljeryd, Stocksund, Ekonomichef på biotechbolag

✏️

Magdalena Berger berättar varför hon uppskattade kursen:

✏️

– Varje skrivövning var givande. Bra att arbeta steg för steg. Att sätta in dialogen efter gestaltningen var en ögonöppnare. Föredömligt med Veronicas visuella inslag där olika sinnen används. Kursen gav mig inspiration både till min undervisning och till mitt eget skrivande.
Lina Dahlberg, gymnasielärare i svenska, skrivande och franska, Vallentuna

✏️

– Jag deltog i Veronicas sommarkurs på Smögen och älskade varenda minut av den. Den har stannat kvar med mig sedan det begav sig och jag känner stark lust att skriva då kursen var värsta boosten för mig 🙂 Synd att man måste jobba! När vi ibland använde bildkorten till snabbskrivande under kursen överraskades jag av hur bilderna lyckades locka fram min fantasi och kreativitet, som jag hade börjat tro var förlorad. Metoden med korten stärkte verkligen mitt självförtroende. Jag köpte några kortlekar och använder dem ofta. Det håller igång mitt skrivande och korten ger mig de ramar och den inspiration jag behöver för att komma vidare.
Cecilia Ulfsdotter, Enhetschef vid Universitets- och högskolerådet, Stockholm

✏️

Anna Forselis delar sina erfarenheter från skrivarkursen på Smögen:

✏️

– Dramaturgin var så mycket enklare att förstå när man utgår från en kortfilm och analyserar den för att finna de olika dramatiska punkterna. Så givande med den dramaturgiska berättarmallen där en sammanfattning av hela berättelsen skapades. Tack för trevliga dagar! Jag har lärt mig massor och hoppas börja använda det också!
Lena Nygårds, krögare/driver restaurang, Stockholm

✏️

– Har fått konkreta redskap och ny inspiration! Att skapa en karaktär, skriva en vägledande dramaturgisk 4-meningsövning, lära om den röda tråden, planteringar och Enneagrammet gav väldigt mycket. Både att få ge och ta emot respons var givande. Veronica är tydlig och varm och skapar en trygg miljö. Hon är mycket kunnig och det märks att hon har passion för det hon gör. Hennes dramatiseringar och skådespel skapar variation och gör att man minns bättre.
Sara Dolk, frisör/egenföretagare, Forsa

✏️

– Väldigt bra och omväxlande kursinnehåll med roliga övningar. Bra och tydliga presentationer och visuella gestaltningar av Veronica som skapar trygghet och ger innehållet liv. Varje skrivövning och skrivmall där vi processat något moment har varit värdefull: karaktärsschema, dramaturgi och röd tråd. Så härliga kurskamrater och kursdeltagare!
Inga-lill Björklund, pensionär och mångsysslare, Västerås

✏️

– Har haft fantastiska skrivardagar på Smögen! Fått med mig så många redskap som öppnat upp för fantasin! Så skönt att utgångspunkten har varit att alla är ”nya” och att det ska vara lättsamt. Tänk att det kan bli en berättelse av några få meningar, som dessutom får ett sammanhang! Genial skrivmall! Värdefullt med genomtänkta frågor vid responsamtalen som vi hade två och två. Veronica är klar och tydlig och har struktur i sitt ledarskap. Gillart! Jag ger kursen högsta betyg.
Katarina Hallstener, BVC- och skolsköterska, Linköping 

✏️

– En strukturerad, välplanerad och genomtänkt skrivarkurs i varm och omtänksam atmosfär. Nyckeln till förståelsen av dramaturgin var analysen av kortfilmen och berättarmallen som vi skrev vår sammanfattning i. Jag ger kursen högsta betyg.
Elisabeth Ciardi, arkitekt, Ängelholm

✏️

– Det som skrivarkursen gett mig, är över ALL förväntan. Jag har fått ovärderliga verktyg att arbeta med. Jag har fått med mig mycket mycket mer än vad jag hade kunnat tänka mig. Är fullproppad med ny kunskap och skrivlust. För mig vad dramaturgi-”mallen” helt ny. Enneagrammets karaktärsanalyser bidrar till en helt annan trovärdighet än om man inte använder det. Veronica bjuder på sig själv, är en prestigelös kursledare med närhet till båda skratt och gråt – samtidigt som hon är drivande och bestämd. Jag ger kursen högsta betyg.
Vicke Harris, projektledare, Stockholm

Vill du få mer information om hur mina skrivarkurser fungerar?

Jag ringer gärna upp dig för ett introduktionssamtal, så får du veta mera om mina kursers innehåll och upplägg och kan bättre förstå vilken som passar dig och dina behov bäst.

✏️

– Jag har fått de verktyg som jag behöver. Har lärt mig massor om dramaturgi. De gestaltande texter som kom till genom att vi besvarade frågor var oerhört effektiva, de funkade som magi. Nu är jag sugen på att skriva vidare och använda Veronicas tekniker. Jag ger kursen högsta betyg.
Marianne Ramel, Stockholm

✏️

– Kursen har gett mig mer än vad jag förväntat mig. Nu tror jag att jag kan skriva en bok. Veronica är en kunnig och engagerad ledare som vet vad vi behöver få med oss. Denna skrivarkurs är inspirerande, metodisk, snäll och lekfull. Nu vet vi, jag och alla 24 kursdeltagarna, att vi är begåvade! Jag ger kursen högsta betyg.
Jessica Lindvert, analyschef och bollplank, Stockholm 

✏️

– Min fantasi flödar och det är svårt att hålla allt i styr. Härligt! Veronica är duktig på att förklara och systematiskt föra fram sitt budskap. Allt har flutit på mycket bra. Jag ger kursen högsta betyg.
Madeleine Hallström, florist, Strömstad

 

– Jag ger kursen högsta betyg och ser fram emot att använda min nya kunskap. De strukturerade skrivövningarna stärker min tro på att jag kan ”koka soppa på en spik” på väldigt kort tid. Veronica är en professionell och väl förberedd kursledare.
Anders Eliasson, pensionär, Svenshögen 

✏️

– Kursen har överträffat mina förväntningar, varit mycket givande och förvånansvärt utvecklande. Frågan var – Kan jag skriva? Mitt svar är: – Ja, jag kan! Under responsen har min fantasi och mitt skrivande bemötts otroligt fint! De anpassade frågeställningarna var mycket viktiga för responsen, annars hade det blivit knepigt. Jag ger kursen högsta betyg.
Anna-Karin Rehnström, bildlärare, Sköndal 

✏️

– Hela kursen gav mig nya insikter. Roligt, givande, varmt och härligt att få göra något som ger så mycket och samtidigt är så avslappnande. Veronica är tydlig, väldigt fokuserad och intensivt intresserad av ämnet. Kunnig! Jag ger kursen högsta betyg.
Ingela Grönbeck-Lindén, tandläkare/forskningstjänst, Stenungsund

✏️

– Jag sökte en kurs där deltagarnas ”identitet” inte var så viktig och en vän berättade om denna skrivarkurs. Vi avslöjade inget om våra yrken, familjer osv under kursen. Jag är nu, när kursen är avslutat, mer trygg i skrivandet och fylld av verktyg för skrivandet som jag hoppas kunna förvalta och ta tillvara. Dramaturgins struktur är viktig. Det kan vara den som förvandlar en massa intressanta idéer till en röd tråd värd att följa. Veronica är en stark och känslig ledare med mycket empati och en inre kraft. Med sitt kroppsspråk avväpnar hon oss alla och hon ger oss exakta svar på våra frågor, så vi slipper lägga energi på onödigheter! Mycket bra! Jag ger kursen högsta betyg.
Lotta Grönkvist Albinsson, illustratör/grafisk formgivare, Vaxholm

✏️

– Kursen gav en bra mix av teori, dialoger, samtal i grupp, praktiska övningar, filmklipp med förklaringar samt reflektion. Jag har lärt mig dramaturgiska teorier och fått inblick i enneagrammet. Jag förstår nu hur jag kan skapa liv i en berättelse. All undervisning och praktisk tillämpning av att gestalta var nytt för mig, en nödvändig kunskap att ta med som en viktig bas i skrivandet. De responsfrågor vi använde i våra samtal 2 och 2 åstadkom en ”rätt” och meningsfull respons på ett snabbt och effektivt sätt. Veronica har ett bra upplägg på lämplig nivå, är kunnig i ämnet och lekfull och glad.Jag ger kursen högsta betyg.
Margareth Frömyrh, gruppchef, Göteborg

✏️

– Stort tack för en överraskande och fantastisk kurs! Arbetet med dramaturgin var som en aha-upplevelse att ta med sig. Nu har jag förstått vikten av och hur jag kan/måste använda mig av en struktur. Enneagrammet är ett fantastiskt verktyg för att skapa trovärdiga karaktärer. Veronicas kurs är effektiv och innehållsrik med bra tempo som gett insikter, verktyg och inspiration. Jag ger kursen högsta betyg.
Milla Limrell, produkt- och marknadsansvarig, Sollentuna 

✏️

– Jag har fått med mig mycket bra verktyg som jag inte tidigare känt till och nu kan jag hitta en struktur i skrivandet. Kursen har hållit ett bra tempo och haft en fin och inspirerande metodik. Enneagrammet är ett starkt hjälpmedel för att bygga karaktärer, skönt att inte bara behöva ”fantisera”. De gestaltande verktygen gör att jag kan ”öva” och fylla på med min egen stil och trots att jag använder mig av ”mallen” kommer det ut något som är ”mitt”. Jag är imponerad av materialet. Veronica är en erfaren, kompetent och kunnig ledare, samtidigt som hon är öppen för deltagarnas synpunkter. Möter alla med respekt. Skickligt att genomföra en kurs med så stor spridning på deltagarna. Jag ger kursen högsta betyg.
Gunilla Grönbeck, arkitekt, Halmstad

Följande utlåtande gavs av skrivpedagog Charlotte Pauli på Jakobsbergs folkhögskola, då min metodik fortfarande rymdes i studiehäftet SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar, som getts ut på mitt eget förlag.

– Under mina femton år som skrivarkurslärare på en folkhögskola har jag oavlåtligen letat efter användbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att berätta och strukturera en historia. Det har knappast funnits något sådant! […]

Jag har under höstterminen -98 använt mig av SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar i min skrivarverkstad och funnit det oerhört stimulerande och genomtänkt. Trots att det egentligen vänder sig till lärare i grundskolan, har jag inte haft några som helst svårigheter att tillämpa stora delar av det i min kurs i skönlitteratur för vuxna deltagare. Mina 15 kursdeltagare har uppskattat uppslagen och tankarna kring hinderschema, karaktärsbeskrivningar och dramatiska modeller.

I Veronica Gröntes undervisningsmaterial presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter. Det är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.

Materialet rymmer en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola, 25 januari 1999

Vill du veta mer?

Boka ett gratis introduktionssamtal med mig