Högsta betyg har följande personer gett skrivarkursen

Grundkursen i Pennvässaremetoden gavs online via Zoom.

✏️

– En överraskning att det finns strukturella lösningar och sätt för att berätta en intressant historia. Före kursen trodde jag att det var en färdighet som inte kunde läras ut på ett strukurerat sätt. Veronica var väldigt trevlig och väldigt tydlig i vad hon sa. Hennes fokus låg på att skapa en förstående atmosfär. Jag är maximalt nöjd.
Theodor Thörnqvist, student, Göteborg

✏️

– Om du liksom jag tycker om att skriva men lätt fastnar i detaljer, får skrivkramp eller ger upp halvvägs så kan jag verkligen rekommendera Veronicas kurs.

Veronicas olika skrivmallar har gett en vila in i skrivandet där det nästan inte varit möjligt att fastna eller få skrivkramp. Jag skrev i två hela dagar med bibehållen lust och inspiration och fick en ny förståelse av hur jag kan bibehålla den röda tråden och läsarens intresse genom hela berättelsen.

Veronica skapade en tillåtande och lärande atmosfär där interaktionen med de andra kursdeltagarna fungerade. Responsen jag fick av deltagarna lyfte mina texter till en ny nivå. Att skapa en karaktär utifrån enneagrammet bidrog också till att den röda tråden blev lättare att följa.

Det som fångade mig mest ur ett berättelseperspektiv var övningen om huvudkaraktärens första skoldag där jag lärde känna min karaktär på ett djupare plan och hon framträdde mer tydligt för mig. Denna och de andra skrivmallarna lärde mig gestalta på ett enklare och mer kraftfullt sätt och jag skrev inte läsaren på näsan. Jättebra helt enkelt!

Allra mest intressant och användbart var arbetet med den dramaturgiska kurvan. Veronicas teckningar och kurvor som visualiserar det hon pratade om var värdefulla och skapade en bättre förståelse.
Andrea 

✏️

Tänk att jag kan! En trygg handledning fick jag genom ”skrivmallarna”. Kursen var fantastiskt intressant, lärorik och mycket utvecklande. Igenkänningsfaktorer från film, böcker, verklighet och andra livsåskådningar betydde mycket. Tänk att berättelsen finns där inne! Karaktärer och ord flödar, det gäller bara att få fast dem och guida dem rätt. Enneagrammet gjorde att jag fick ”syn” på andra delar i karaktären än jag tänkt på från början. Veronica är rolig, snäll, inspirerande och helt outtröttlig verkar det som! Hon verkade i alla fall ha lika kul som vi, jag tror detta är hennes passion. Zoom fungerade riktigt bra!
Marianne Andreasson. lärare, Lur

Vill du få mer information om hur mina skrivarkurser fungerar?

Jag ringer gärna upp dig för ett introduktionssamtal, så får du veta mera om mina kursers innehåll och upplägg och kan bättre förstå vilken som passar dig och dina behov bäst.

✏️

Mycket nöjd! Dramaturgin är värdefull kunskap, som grammatik o satslära i språket. Berättarmallen med dramaturgins hållpunkter är ett bra verktyg för att skapa en översikt över ett skrivprojekt o hjälp att skapa en berättelse som behåller läsarens intresse. Veronica är mycket strukturerad o det är guld värt.
Margit Zeijlemaker, sångerska, sångpedagog o redovisningskonsult, Stockholm 

✏️

Strukturen är det viktigaste jag tar med mig från kursen. Mallarna, ramarna och begränsningar är perfekt för att få kreativiteten att flöda utan att man tappar bort sig. Det var fascinerande att se hur en berättelse/scen växte fram ur svaren i skrivmallarna. Enneagrammet är ett fantastiskt hjälpmedel att skapa karaktärer som inte blir likadana som en själv. Jag testade och det gav mycket gratis till berättelsen.
Lisa Athley, projektledare, Göteborg

✏️

Kursens upplägg och innehåll var mycket värdefullt. Skrivmallarna fungerar som ett sätt att bryta ner stora delar i mindre och komma vidare.  Enneagrammet är ett intressant och tydligt sätt att både skapa karaktärer och även som verktyg för att förstå olika typer av människor på ett annat sätt.
Liselott Nykvist, ingenjör, Nybro

✏️

Att man kan få ihop en intressant berättelse utgående från enbart några få nyckelord och bilder var mycket intressant. Jag tyckte presentationen av Enneagrammet var väldigt givande. Jag testade en av karaktärerna från Enneagrammet i en av de kortare berättelserna. Jag kunde lägga till fler aspekter på karaktären som gjorde hennes person lite fylligare. Detta är något jag absolut kan använda mig av för att utveckla karaktärerna vidare i mitt manus. Jag tyckte berättarmallen var lärorik. Det presenterar en grundmall eller ett förhållningssätt man kan kan ha som utgångspunkt när man ska strukturera upp sin berättelse. Veronica var en riktigt bra ledare, tydlig och koncis med vad som skulle göras, hur och när. Strul med tekniken kan ju alltid hända men hon löste de problem som uppstod på ett adekvat sätt.
Bengt Birath, biomedicinsk analytiker, Västervik

✏️

Upplägget var dynamiskt, många värdefulla verktyg som kan användas direkt. Övningarna med respons gav fler användbara perspektiv. Upplevelsen under kursen var att det är enkelt att ha kul och skrivandet på detta sätt är görbart för alla! Trygg miljö att skapa i. Jag blev väldigt positivt överraskad hur så få ord i den dramaturgiska berättarmallen kan ge så starka intryck i en berättelse. Det märks att Veronica känner passion för att fler ska komma åt sin skrivande förmåga. Gillar att hon påminde om att det ska lättsamt.
Anneli Uhlin, Coachar i självledarskap, Go Slow inspiratör, Stockholm

✏️

Vilken toppeninspirerande kurs! Jag är helt slut efter helgen men på ett positivt sätt. Har fått så mkt inspiration och massor med kreativa idéer och flöden. Skulle vilja sätta igång nu, direkt. Tack Veronica för all kunskap, struktur och att du gjorde det svåra och ogreppbara begripligt, enkelt och fantastiskt roligt.
Den här tydliga strukturen i dina skrivmallar gjorde att berättelsen fick mening direkt, jag kom till kärnan utan onödiga klyschor eller långa, snåriga utläggningar…. Sååå bra. Kursen via Zoom fungerade sammantaget bra och skrivarkursen bör bli minst lika givande när den ges på plats.
Marie Smedjegård, lärare, Göteborg

✏️

Ledarskapet var tydligt, genomtänkt och med bra struktur. Positivt att vi blev indelade par med nya personer hela tiden. Det viktigaste jag tar med mig från kursen är de konkreta verktygen och skrivtipsen, att träna i praktiken och öva mycket. Bra energi och ögonkontakt med oss deltagare. Veronica håller en bra struktur och följer upp effektivt. Vet själv hur svårt det kan vara att dela ut uppgifter och få alla att förstå. Tycker att du gör det bra och steg för steg. Material hjälper till här. – Intressant att se hur en berättelse kan tolkas av andra och hur man själv tolkade andras texter. Det händer något när man läser en berättelse högt för någon annan. Bra att träna och öva i praktiken även här.
Therese Grip, konsult inom verksamhetsutveckling, Stockholm

✏️

Mycket bra upplägg och klara och tydliga instruktioner. Veronicas skrivmallar är helt fantastiska som redskap. Tack vare dem krävs det ej så mycket för att komma igång med skapandet av en text. Enneagrammet är ett mycket bra redskap när jag ska skapa en karaktär, helst helt olik mig själv och detta skedde redan under kursens gång. Jag kände inte till dramaturgin tidigare. Det är helt perfekt som ytterligare ett redskap att använda sig av i skapandet och berättarmallen är ett bra verktyg för att se att berättelsen håller. Veronicas upplägg är bra med klara och tydliga instruktioner 👍🏻
Zorica Hall, arbete på försäkringsbolag, Landskrona

✏️

En stark upplevelse att jag kan förmedla mina bilder i huvudet genom text och att Veronica har skapat ”mallar” att följa för att underlätta, så att allt inte behöver värkas fram. Intressant att använda sig av samma karaktär i olika åldrar situationer. Underlättar mycket med tydliga instruktioner för varje uppgift så att man skriver avskalat, målande etc och upptäcker hur de olika texterna skiljer sig från varandra. Jag kände inte till dramaturgin tidigare. I den dramaturgiska berättarmallen utgick jag från en väldig enkel berättelse om konstnärens vedermödor när en katt raserar konstverken. Behöver inte vara så många ord utan det räcker med stolpar för att få fram hela händelseförloppet.
Kristin Richardsson, vatten- och miljötekniker, Odensbacken/Örebro

✏️

Allra viktigast var förståelsen av den dramaturgiska kurvan som gavs i detalj. Enneagrammet för att bygga trovärdiga karaktärer och kunna skapa avskalade texter. Du dramatiserade personligheterna jättebra. Det blev mer tydligt att se dig agera ut de olika än enbart läsa sig till. Jag hade läst om enneagrammet före kursen för att förbereda mig och jag bestämde mig snabbt när vi skulle göra vår karaktär vilken den skulle vara. Det tillhörde mycket att hitta ett ”fack” som personen tillhörde, för det underlättade sedan att skapa en mer levande och fördjupad karaktär.
Susanne Fritzsche, Försäkringsutredare för Unga Vuxna, Tidaholm

✏️

Det mest värdefulla jag tar med mig är skrivteknikerna, responsen från deltagarna samt Veronicas psykologiska handledning. Mycket intressant att fördjupa sig i Enneagrammet, än så länge har vi ju bara nosat på det. Men detta är verkligen ett verktyg att ta med som stöd både i skrivkonsten och i det verkliga livet i mötet och interaktionen med människor. Kunskapen i dramaturgi är mycket nyttig. Det var sinnrikt att använda den dramaturgiska uppbyggnaden genom berättarmallen där man så tydligt ser hur händelseförloppet kan utvecklas.
Celia Linde, gitarrist/kompositör, Malmö

✏️

– Den starkaste upplevelsen under kursen var verktyget att beskriva en karaktär utifrån givna frågor. Enneagrammet och möjligheten att använda det vid mitt fortsatta skrivande, i beskrivingen av en huvudkaraktärs livslopp överraskade mig. Veronica är en entusiastisk, sympatisk, engagerande ledare. Jag är maximalt nöjd med kursen som helhet.
Åke Reimer, pensionär, Skanör

✏️

– Detta är en kurs där Veronica lär dig vikten av att en karaktär ska beskrivas på ett levande och rakt sätt, du lär dig en metod för det. Du lär dig också grunderna i att kunna strukturera en berättelse.

Veronica är väldigt kompetent, både tekniskt och ämnesmässigt. Onlinepedagogik är krävande och hon bemästrade den till fullo. Lägg därtill en stor pedagogisk kompetens.

Nyttan med responsen överraskade mig! Alla responser under kursen var utvecklande, är det alltid så eller hade jag turen att delta tillsammans med ovanligt givande personer? Jag som brukar vara så skeptisk….

För mig som hörselskadad, fungerade tekniken alldeles förträffligt. Det var en härlig upplevelse att slippa tänka på att behöva placera mig så att jag både hör läraren och de som mumlar… Live i en lokal får jag nästan alltid kompromissa, vilket gör att jag sällan tillgodogör mig hela undervisningen. Har väldigt svårt för videokonferenser, där flera delar kamera, men detta upplägg passade mig perfekt! Är såååå glad, hoppas på fler sådana kurser!
Anneli Bodin, pensionär, Deje

✏️

– Det viktigaste jag fick med mig från kursen är att jag fått en fast struktur för berättelsen som frigör kreativiteten, att få bygga en karaktär och utveckla den dramaturgiska kurvan. Givande att skapa en med hjälp av enneagrammet. Tack Veronica, kursen gav mig väldigt mycket! Att ha onlinekursen med Zoom fungerade mycket bra.
Charlotta Sandmark Hero, digital kommunikatör, Kvicksund

✏️

– Kursen jag gick online i helgen, var sjukt givande. Det blev många aha-upplevelse och jag fick med mig bra scener till min blivande roman. Den viktigaste kunskapen var jag behöver tänka på vändpunkterna i mitt manus och att leva mig in i varje sen som min karaktär är med i så att karaktären verkligen gestaltas på rätt sätt. Jag använde mig av enneagrammet när jag skapade min karaktär, en 2:a som är en ”hjälpare”. Enneagrammet gjorde att jag lättare kunna tänka sig in hur karaktären ska hantera olika situationer. Verkligen tack! Jag fick med mig så många fina verktyg. Zoomprogrammet fungerade bra.
Paulina Ny, studerar till studie- och yrkesvägledare, Olofström

✏️

– Om du har en story i huvudet som du inte lyckas få ner på papper får du ett antal olika verktyg av Veronica, för att på riktigt kunna utveckla en spännande och sammanhängande berättelse.

Dramaturgischemat var det allra mest intressanta under kursen eftersom det gav mig ett fågelperspektiv där jag tvingades koka ned en berättelse till essensen och hindrades från att fastna i detaljer, oavsett hur intressanta de var just då.

Jag valde att skapa en karaktär utifrån enneagrammet och det gav en grund som tvingade mig tänka på hur den personen kan tänkas agera och se ut.

Veronicas skrivmallar har tvingat mig sätta min huvudkaraktär i situationer jag inte kunnat tänka på annars och jag har fått se honom utvecklas. Det mest intressanta under skrivarkursen var den dramaturgiska berättarmallen och hur man använder den.

Denna onlinekurs med Zoom fungerade mycket bra. Det var inte särskilt stor skillnad mot ett riktigt möte skulle jag säga.
Mårten Ståhl, projektledare inom byggbranschen, Göteborg

✏️

– Vilka välstrukturerade och effektiva dessa dagar har varit! Kunskaperna som har förmedlats har varit så relevanta. Veronicas kombination av föreläsning och deltagarnas egen aktivitet har varit så genomtänkt, Detta har bidragit till den positiva upplevelsen av helheten och lärandet. Kursdagarna har varit perfekta!

Att lära sig hur dialoger kan sättas in i en berättelse och istället för att ta över handlingen ge den en krydda och förstärka känslor och stämningar.

Att skriva gestaltande texter efter givna frågeställningar och att i en uppbyggd dramaturgisk berättarstruktur få stöd till det man vill förmedla är fantastiskt. Jag som författare får hjälp att synliggöra vad det är jag tycker är väsentligt i min berättelse. Det har funkat jättebra att mötas online med Zoom.
Marita Carlsson, Specialpedagog, Kvicksund

Följande utlåtande gavs av skrivpedagog Charlotte Pauli på Jakobsbergs folkhögskola, då min metodik fortfarande rymdes i studiehäftet SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar, som getts ut på mitt eget förlag.

– Under mina femton år som skrivarkurslärare på en folkhögskola har jag oavlåtligen letat efter användbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att berätta och strukturera en historia. Det har knappast funnits något sådant! […]

Jag har under höstterminen -98 använt mig av SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar i min skrivarverkstad och funnit det oerhört stimulerande och genomtänkt. Trots att det egentligen vänder sig till lärare i grundskolan, har jag inte haft några som helst svårigheter att tillämpa stora delar av det i min kurs i skönlitteratur för vuxna deltagare. Mina 15 kursdeltagare har uppskattat uppslagen och tankarna kring hinderschema, karaktärsbeskrivningar och dramatiska modeller.

I Veronica Gröntes undervisningsmaterial presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter. Det är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.

Materialet rymmer en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola, 25 januari 1999

Vill du veta mer?

Boka ett gratis introduktionssamtal med mig