Hur kan jag hjälpa dig?

Veronica-Grönte_1188k - version 3

Du är

Du är en person som älskar att formulera dig och drömmer om att skriva en bok eller vill undersöka om skrivandet är något för dig. Kanske har du redan ett manus i skrivbordslådan. Du vill gå en skrivarkurs för att utveckla ditt skrivande och för att möta andra som delar ditt intresse.

Du vill

Du vill få inspiration och pröva användbara verktyg som gör att du kan få en röd tråd i din berättelse. Du vill även lära dig mera om hur du kan väcka läsarens intresse.

Du funderar

Du funderar på att dina karaktärer ibland blir platta och stereotypa och du förvånar dig över att rollfigurerna tenderar att likna dig själv för mycket. Du är osäker på om din berättelse verkligen kan intressera någon annan. Du börjar tvivla på din egen förmåga.

Jag ger dig bästa starten på ditt skrivprojekt

Hemligheten bakom berättelsens uppbyggnad förklarar jag på ett sätt som gör att du kan omsätta kunskapen i praktiken. Skrivövningar som jag designat utifrån dramaturgin, hjälper dig att på ett djupare plan förstå hur du kan strukturera din berättelse. Du blir medveten om hur din egen naturliga berättartalang ser ut och får möjlighet att utveckla den. Jag ger dig bästa starten på ditt skrivprojekt. Mina kursdeltagarna säger ofta: ”Det här skulle jag ha vetat för länge sedan.”

Jag hjälper dig med persongalleriet

För att du ska kunna skapa trovärdiga och väl sammansatta karaktärer som inte hela tiden liknar dig själv, introducerar jag Enneagrammet – ett dynamiskt persongalleri. Enneagrammet är i första hand till för att lära känna sig själv och förstå andra, men det fungerar även som verktyg när vi vill skapa fiktiva karaktärer som berör på djupet. Enneagrammet är oöverträffat i sitt slag, när det gäller att utveckla karaktärer. Jag lärde känna Enneagrammet år 2000 och är diplomerad Enneagram practitioner.

Du får syn på din talang

Under skrivarkursen ger respons 2 och 2 och jag delar in gruppen i nya par inför varje omgång. Mina designade övningar med anpassade responsfrågor leder till att även om du aldrig tidigare gett respons på en text, lyckas du tolka texten tack vare frågeställningarna. Under responsen uppmärksammas endast det som fungerar. Responsen blir konkret och lyfter både text och författare. När du får textrespons upptäcker du din talang och du förstår hur din personliga röst fungerar. När du ger respons utvecklar du din medvetenhet om olika uttryck i texter.

Detta vill jag

Jag vill arbeta tillsammans med dig, som liksom jag själv fascineras över berättelsens mysterium. Jag vill arbeta med dig som vill skriva en bok, så att ditt projekt verkligen ska förverkligas. Jag vill också arbeta med dig som använder skrivandet som ett medel för avkoppling och ökad självkännedom.

Min metodik, utbildning och erfarenhet

Jag har arbetat som skrivarkursledare under drygt 20 år, har utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarutbildning. Min skrivhandledning Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, kom ut på Studentlitteratur 2002.

Metodiken som jag arbetat fram utifrån dramaturgins vetenskap har fått namnet MaketeMetoden. Principerna för struktur och gestaltning tydliggör jag, steg för steg, med hjälp mina designade grafer, illustrationer och scheman. I min metodik ingår även kortfilmsanalyser för att förståelsen för berättelsens uppbyggnad ska bli tydligare.

Skrivarkurser på olika platser

• Under höst och vår inbjuder jag till skrivarhelger, tex i Stockholm, Göteborg, Malmö, Visby och Nässjö. I anslutning till helgerna leder jag ibland en Prova-på-skrivarkurs.
  • Jag inbjuder till grundkurser, självbiografiska kurser och fortsättningskurser i mitt hem i Nässjö och i mitt sommarparadis i södra Småland.
  • På Ekolsunds slott leder jag kurser i skrivande med självreflektion.
  • Kostnadsfria författartimmar äger rum med jämna mellanrum på olika platser i landet och på webben.
  • På sommaren håller jag skrivarkurser på Smögen och i mitt sommarparadis i södra Småland, både grundkurser och fortsättningskurser.
  • Jag inbjuder även till kreativa kvinnodagar i mitt sommarparadis, där vi förenar praktiskt arbete med egen skrivtid och skrivande i grupp.

Vy från mitt sommarparadis i södra Småland.

Skrivande i den förvandlade ladan i sommarparadiset i södra Småland.

Skrivarkurs på Smögen. Kursdeltagarna och jag själv bor här på vandrarhemmet Makrillviken.

Skrivarkurs och fördjupande skrivardagar i nordvästra Skåne, Hjärnarp, hemma hos Sofia Sundquist.

Fördjupande skrivardagar i min barndoms sommarparadis vid sjön Ören utanför Gränna.

Jag inbjuder till skrivarkurser och skrivardagar i mitt hem i Nässjö.

På Ekolsunds slott har jag lett kurser olika typer av skrivarkurser.

Personligt

Jag är föddes 1953 i Asarum och bor  numera i Nässjö. Sedan 1997 har jag lett skrivarkurser för både allmänhet och pedagoger. Jag lever min dröm och önskar att skrivandet ska leda till att även du ska kunna fånga din dröm!

När jag får tid över spelar jag piano, bjuder hem vänner till film- och högläsningskvällar eller Prat&Mat, snickrar, syr, njuter i hängmattan, tar ett dopp i sjön, paddlar en sväng eller funderar på nästa spännande projekt… men något av det bästa jag vet, det är att samtala och fundera kring dramaturgin, berättelsens grammatik. Denna klargörande vetenskap hjälper oss förstå både berättelsens mönster och våra egna livsprocesser.

Har du frågor kring skrivandet eller mina kurser? Kontakta mig gärna!

Signatur logga Namnteckning - version 2

E-post: veronica@forfattarskola.se