Två timmars Skrivkul online i direktsändning

✏️ Vad tyckte du var det bästa med Skrivkul?

– Jag tyckte att allt var kul men det bästa var att man fick lära sig att skriva bättre och träffa andra personer.

– Det bästa var att man fick lära sej mycket saker och att jag fick lära mej att om man har en bild att titta på så bara kommer orden.

– Jag tyckte det var bra med rätt så kort tid, för då kom man igång med skrivningen, även om man inte alltid blev färdig.

– Att få lära känna flera trevliga människor. 

– Det var väldigt tydligt och ordnat. Det blev inga missförstånd och det funkade bra med de små grupprummen på Zoom. Det var bra att man fick välja om man ville läsa upp för alla eller inte.

– Att få prova på zoom. 

– Att få skriva tillsammans med snälla personer och lära sig att man kan lära sig av andra, tex om någon berättar om vilken bild dom ser i huvudet då kan man få inspiration och kanske skriva en berättelse om det.

– Jag fick dela med mig av mina texter.

– Att man fick träffa bra människor och jobba med dem. 

– Jag tänker att det bästa med denna kursen är att jag kan få träffa andra onlines och skriva texter som vi sedan pratar om. 

– Att man fick skriva berättelser på kort tid och sedan fick respons. 

– Att jag blev glad av att få respons och ge respons.

– Att äntligen få riktig respons på en text som jag ha skrivit och att träffa andra i min ålder som också gillar att skriva, och som dessutom är bra på det.

✏️ Var det något som överraskade dig under Skrivkul?

– Att det var så mycket lättare att skriva berättelser nu än i skolan. De var också kul att höra andras funderingar och åsikter om ens text.

– Nja. En text som jag inte alls tyckte var bra, som jag till och med inte ville läsa upp, fick jag bra respons på. Då fick jag mer självförtroende och vågade läsa upp den högt inför alla.

– Att det var så enkelt att komma på vad man skulle skriva om, överraskade mig.

– Det var överraskande vad alla var trevliga och vad alla hade bra fantasi!

– Att jag inte var lika nervös som jag tänkte.

– Det som överraskade mig mest var att tiden gick så fort.

– Jag fick jättebra respons och jag hamnade med två jättesnälla personer när man skulle vara i gruppen. 

– Nej, men jag trodde att vi skulle skriva en ganska lång berättelse men det blev ju nästan bättre när vi skrev två korta. 

– Att det gick så lätt att komma på berättelser även om det var kort tid.

– Att jag fick bra respons. Det var roligt. 

– Hur enkelt ideer flödar när man skriver på så kort tid. Normalt när jag skriver noveller så tar jag tid på mig och tänker över varenda händelse medans när man bara har sex minuter på sig skriver man första händelsen som kommer in i huvudet.

– Att alla var så snälla.

✏️ På vilket sätt hjälpte dig bildkorten och orden?

– Orden hjälpte ännu mer än bildkorten, när jag började skriva. De gav idéer och någonting att gå efter, det var bra när man hade lite tid så man slapp slösa tid på att tänka på vad man ska skriva.

– Det var inte alltid så lätt, men det funkade väldigt bra. Tyckte det hjälpte att komma igång och inte skriva för ”brett” i början eller i slutet.

– Jag tyckte det var bra att man fick bildkort och så för då blev de lättare att börja med sitt skrivande och man hittade fort på en röd tråd.

– När man har bildkort är det enklare att hålla sig till ämnet så att man inte strävar iväg någonstans och lämnar orginaltanken helt.

– Jag tyckte att det gick bra att använda men det var ibland lite svårt att få in vissa ord i texten.

– Jag tyckte att det var bra. Det blev mer utmaning

– Att det var väldigt enkelt att börja skriva och att få idéer.

– Att de visade mycket och kan vara många historier. Och det var lättare och skriva för då har man redan en grund att starta med.

– Jag tyckte att bildkorten hjälpte mig lite på traven och att de gav en lite tydligare bild i huvudet.

– Det fungerade jätte jätte bra med bild kort för orden bara kom.

– Det gjorde mig att förstå sakerna bättre.

– Jag tyckte det var jätte kul och vill Gärna fortsätta med det.

– Bildkorten var något nytt och roligt. BörJorna var rolig och startade fantasin. Orden var användbara.

– Bildkorten gjorde så att man fick egna idéer och då kunde skriva lättare

✏️ Hur fungerade Zoom?

– Det funkade förvånansvärt bra på Zoom och jag gillade att man var i små grupper och pratade.

– Det fungerade bra. Det var en lättnad att vi delades in i par så att man inte behövde läsa för alla om man inte ville.

– Jag tyckte att det funkade väldigt bra att komma in på Zoom och muta och un-muta och så.

✏️ Hur upplevde du Veronica som ledare?

– Jag tycker att hon är den bästa läraren jag haft hittills.

– Hon var en superbra lärare och gav bra instruktioner.

– Hon är bra på att få alla att känna sig välkomna.

– Jag tyckte hon var väldigt snäll, rolig och var väldigt duktig! Så jag hoppas att hon kan ha det några fler gånger!! Det var bara en liten sak, kanske lite mer tips… Men det ligger nog inte så mycket på Veronica utan mer på hur det är planerat och att man inte fick veta om vad man skulle kunna förbättra eller ge tips… 

– Jag tycker att hon är tydlig och kommer alltid ihåg att fråga efter frågor så att inte någon lämnas som ett frågetecken.

– Hon var bra och förklarade uppgifterna på ett bra och enkelt sätt så att alla hängde med.

– Bra. Lyssnade och var snäll. Hon var inte dömande när man kände sig osäker. 

– Hon var bra, jag tyckte hon var tydlig och det blev en trevlig stämning.

– Snäll, bra, schysst och rättvis.

 

Följande utlåtande gavs av skrivpedagog Charlotte Pauli på Jakobsbergs folkhögskola, då min metodik fortfarande rymdes i studiehäftet SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar, som getts ut på mitt eget förlag.

– Under mina femton år som skrivarkurslärare på en folkhögskola har jag oavlåtligen letat efter användbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att berätta och strukturera en historia. Det har knappast funnits något sådant! […]

Jag har under höstterminen -98 använt mig av SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar i min skrivarverkstad och funnit det oerhört stimulerande och genomtänkt. Trots att det egentligen vänder sig till lärare i grundskolan, har jag inte haft några som helst svårigheter att tillämpa stora delar av det i min kurs i skönlitteratur för vuxna deltagare. Mina 15 kursdeltagare har uppskattat uppslagen och tankarna kring hinderschema, karaktärsbeskrivningar och dramatiska modeller.

I Veronica Gröntes undervisningsmaterial presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter. Det är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.

Materialet rymmer en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola, 25 januari 1999

Vill du veta mer?

Boka ett gratis introduktionssamtal med mig: