Till denna självbiografiska skrivarkurs möts vi online i direktsändning. Det blir alltid en varm och kärleksfull känsla mellan deltagarna i gruppen. Innan du anmäler dig till kursen, fyller du i en intresseanmälan och vi talas vid en stund på telefon. Klicka här för att komma till intresseanmälan.

– Kursen gav mig väldigt mycket. Du får enkla, bra och tydliga verktyg för att börja bygga en berättelse med en röd tråd från grunden. Den starkaste upplevelsen under kursen var just verktygen. Hur jag plötsligt gick från ingenting till en början på något. Jag fick en tankestruktur.

Det som överraskade mig när jag använde Veronicas skrivmallar, var hur man med dessa enkla verktyg kan skapa bilder med ord, bilder som kan uppfattas av mottagaren.

En riktigt go grupp. En grupp att genast känna sig trygg och välkomnad i. Givande respons, när vi var indelade 2 och 2. Vi var alla där i samma syfte med samma mål och det bidrog såklart till gemenskapen. Den gav bara kärlek. Jag ger kursen högsta betyg.

Zoom är ett fantastiskt kommunikationsverktyg för onlinekurser i direktsändning.
Ingmari Svensson, rådgivare, Kyrkhult

– Detta är en skrivarkurs som verkligen ger medel och verktyg för att komma vidare med ord och tankar som är svåra att sortera för att veta hur man ska uttrycka sig för att det ska bli intressant för andra.

Jag trodde det skulle vara omöjligt att sortera allt man vill säga men alla verktyg och metoder har varit till stor hjälp. Utvecklingstrappan både utmanande och mycket givande. Man tvingas att släppa allt och öppna alla känslor.

Veronicas skrivmallar med frågeställningar överraskade mig. Att man med så få medel kunde beskriva ett rum, en person och en känsla. Imponerande! Responsen 2 & 2 gjorde att jag började tro på min egen text och berättelse. Jag ger kursen högsta betyg.

Veronica är inkluderande, tydligt, ger möjlighet till frågor, otroligt duktig och varm. Heja dig!!!
Ulrika Nilsson, projektledare, Alingsås

Klicka här för att lyssna till Ulrika som berättar om några av sina upplevelser från kursen.

Vill du få mer information om hur mina skrivarkurser fungerar?

Jag ringer gärna upp dig för ett introduktionssamtal, så får du veta mera om mina kursers innehåll och upplägg och kan bättre förstå vilken som passar dig och dina behov bäst.

– Kursen är bra upplagd så man känner sig anonym på rätt sätt, vilket känns bra då man öppnar på locket till mycket tankar och känslor. Jag hittade nya saker i mig själv som jag hade förträngt, då jag bar med mig dagens upplevelser till sängs och återvände för att skriva mer i Utvecklingstrappan vartefter.

Det som överraskade mig allra mest var att jag, med hjälp av Veronicas frågeställningar/skrivmallar, kunde gestalta situation och känslor så bra att responsgivaren nästan till 100% kunde uppfatta budskapet som jag ville förmedla. Jag ger kursen högsta betyg.
Weronica Ankarörn, konstnär/fotograf, Orlando, Florida

– En så himla härlig kurs! Skön blandning mellan väl beprövad användbar struktur och rörlighet och humor och en hel del tårar. Veronicas skrivmallar var ett bra stöd! Förmågan att skriva gestaltande blev tillgängligt efter hand, eftersom de här mallarna gjorde allt så tydligt. Stämningen i gruppen – åhhh.. så fin… känslig och intimt med mycket respekt för varandra.

Veronica är en trivsam och proffsig ledare. Har lätt för att styra hela båten och samtidigt visa sårbarhet. Jag ger kursen högsta betyg.
Sofia Sundquist, arbetar med yoga, hästar, drömmar, Ängelholm

Följande utlåtande gavs av skrivpedagog Charlotte Pauli på Jakobsbergs folkhögskola, då min metodik fortfarande rymdes i studiehäftet SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar, som getts ut på mitt eget förlag.

– Under mina femton år som skrivarkurslärare på en folkhögskola har jag oavlåtligen letat efter användbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att berätta och strukturera en historia. Det har knappast funnits något sådant! […]

Jag har under höstterminen -98 använt mig av SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar i min skrivarverkstad och funnit det oerhört stimulerande och genomtänkt. Trots att det egentligen vänder sig till lärare i grundskolan, har jag inte haft några som helst svårigheter att tillämpa stora delar av det i min kurs i skönlitteratur för vuxna deltagare. Mina 15 kursdeltagare har uppskattat uppslagen och tankarna kring hinderschema, karaktärsbeskrivningar och dramatiska modeller.

I Veronica Gröntes undervisningsmaterial presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter. Det är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.

Materialet rymmer en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola, 25 januari 1999

Vill du veta mer?

Boka ett gratis introduktionssamtal med mig