Min grundkurs med Pennvässarmetoden, ges som helgkurs på olika platser; i mitt hem i Nässjö, på Ekolsunds slott, som 4-dagarskurs på Smögen i mitten av juli och som sommarskrivarkurs i nordöstra Skåne. Grundkursen ges även online i direktsändning. Läs referenser från den här.

Röster från deltagare

– En dörr som jag inte visste fanns har öppnats in till skrivarverkstan. Nöjd över förväntan. Jag är fascinerad över mängden av strukturer och verktyg jag fått med mig. Enneagrammet som vi bekantat oss med litegrann är ett kraftfullt verktyg! Mycket roligt med Veronicas dramatiska och teatrala uttryck. Jag ger kursen högsta betyg.
Peter Diephuis, konsult inom IT. Management, projekt och förändringsledning, Stockholm

✏️

– Det känns som en helt ny värld har öppnat sig. Nu har jag fått de verktyg, insikter och lärdomar jag behöver för att komma vidare i mina skrivprojekt. Kunskap som Veronica förmedlade varvat med övningar och respons på texter är ett mycket bra upplägg. Verktygen jag fått är mycket användbara. Kursen fungerade som en intensiv process, där min historia växte fram ”av sig själv” tack vare frågemallar och dramaturgiskt schema. Veronica är en inspirerande ledare, bjuder på sig själv och känns mycket kunnig. Jag ger kursen högsta betyg.
Sonja Chyle Kauko, väktare och receptionist, Järna

✏️

– Jag är mycket nöjd med helgkursen! Jag har lärt mig mycket om struktur och hur man kan lägga upp sin berättelse. Jag känner verkligen att jag går framåt, trodde kanske att det skulle kännas svårare. Min prestationsångest lugnade ner sig och det kändes bra att kunna läsa upp sin text för en annan kursdeltagare och få respons. Tack vare stödfrågorna gick det också bra att ge respons. Veronica är inspirerande och pedagogisk, skapar en trygg miljö för lärande och utveckling. Enneagrammet verkar intressant. Det kommer att hjälpa mig att skapa trovärdiga karaktärer. Jag ger kursen högsta betyg.
Ann-Carine Lyckhagen, administrativ assistent, Stockholm

Vill du veta mer om hur mina skrivarkurser fungerar?

Jag ringer gärna upp dig för ett kostnadsfritt introduktionssamtal, så får du veta mera om mina kursers innehåll och upplägg och kan bildar du dig en uppfattning om vilken kurs som passar dig och dina behov bäst.

Om du önskar ett samtal innan det finns en tid att boka, maila mig: veronica@forfattarskola.se, så hör jag av mig.

 

✏️

– Veronica är otroligt tydlig och pedagogisk med en stor dos inspiration eftersom hon levandegör alla exempel. Nu efter kursen är huvudet fullt av idéer och jag längtar efter att börja använda materialet. Jag har fått nya verktyg både till mitt eget skrivande och till min undervisning i skrivande, vilken var min förhoppning. Så här vill jag sammanfatta kursen: Med fast vägledning och tydlig struktur får man redskap för att utveckla sin fantasi och sitt skrivande. Jag ger kursen högsta betyg.
Lena Diephuis, lärare på mellanstadiet, Stockholm

✏️

– Jag är supernöjd och full av inspiration. Kursen har varit en njutning, det har funnits en öppenhet och en härlig samklang. Min karaktär har fått ett eget liv, som jag längtar efter att dela. Tack vare kortfilmsanalysen förstår jag hur en berättelse kommer till. Schemat som vi byggde våra berättelseskelett i blev ett ramverk. Att en berättelse är som livet – upp och ner och fyllt av hinder och glädjeämnen, tillförde mig mycket. Jag ger kursen högsta betyg.
Agneta Wernerdal, projektansvarig i byggbranschen, Mölndal

✏️

– Kursen har gett mig verktyg för ett fortsatt skrivande och kommer att hjälpa mig att utveckla mitt skrivande. Har genom dramaturgin fått insikter om hur en berättelse byggs upp. Enneagrammet är ett perfekt hjälpmedel för att skapa trovärdiga karaktärer. Jag ger kursen högsta betyg.
Christer Botéus, mångsysslare, gallerist, socionom, Karlskrona

✏️

– Att gå denna skrivarkurs är bland det roligaste jag gjort. De små och korta övningarna vi gjort har inspirerat mig jättemycket! Att så lite text kan ge så mycket, när en läsare ger respons utifrån förberedda frågeställnngar. Jag är glatt överraskad över hur en karaktär växte fram inför mina ögon, bara genom tre bildkort. Sammanfattningen av berättelsen som jag skrev i den dramaturgiska berättarmodellen fördjupade min karaktär. Det gav mig också mycket att en personen som gav mig respons tog till sig min berättelse och karaktär under samtalet. Man blir avslappnad i ditt sällskap, Veronica, och lyssnar intresserat. Tack för en jättekul kurs! Jag kommer säkert på fler! Jag ger kursen högsta betyg.
Josefin Stellansdotter, bibliotekarie, Mariestad

✏️

– Veronica har fått oss att släppa taget om prestationen. Kursen har givit mig insikter i mitt skrivande och redskap för att berätta. Med hjälp av Enneagrammet blev personen jag skapade enklare att beskriva. Dramaturgin och det schema där jag byggde mitt berättelseskelett i, gav mig en ”story” på ett enkelt sätt och hjälper mig att hålla mig innanför ramarna, eftersom det förklarar hur man bygger en berättelse. Jag ger kursen högsta betyg.
Måna Quist-Eriksson, pensionerad ekonom, lärare och musiker, Lindome

✏️

– Jag har fått en träning som gör att mina ögon börjat upptäcka detaljer i texter. I fortsättningen kommer jag att använda Enneagrammet som verktyg när jag skapar karaktärer. Det är ett hjälpmedel med större betydelse än jag trodde. Om dramaturgin: Efter analysen av kortfilmen kommer jag att se filmer på ett helt annat sätt. Att skriva en sammanfattning av berättelseskelettet i ett dramaturgiskt schema, vad en god träning inför kommande bokprojekt. Strukturen finns i schemat. Veronicas avdramatiserande ledarskap gjorde att jag vågade skriva och läsa upp mina texter även om det inte blev så bra. Bra att vi inte kritiserade varandra under responssamtalen, utan allt fick bli upplyftande. Jag ger kursen högsta betyg.
Carina Blid, utredare på myndighet, Torslanda

✏️

– Genom filmanalys och praktiskt arbete med dramaturgin och berättelseschema, blev det lätt och kul att få ihop idéer till en helhet och samtidigt bra att kunna välja ordning på skrivandet i schemat själv. Enneagrammet är mycket användbart både i skrivandet och i livet. De gestaltande övningarna vi fick göra handlade bland annat om att besvara frågor och det fanns inte mycket plats att skriva svaren på. Det var bra, för det hindrade oss att bli för mångordiga! Första dagen var mycket bra och andra dagen ännu bättre, för då förstod jag ännu bättre hur saker och ting hängde ihop. Tack för din inspiration! Du är vass! Precis som Pennvässaren! Jag ger kursen högsta betyg.
ChristinaThulin, kommunikation- och varumärkesarbete, Göteborg

Följande utlåtande gavs av skrivpedagog Charlotte Pauli på Jakobsbergs folkhögskola, då min metodik fortfarande rymdes i studiehäftet SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar, som getts ut på mitt eget förlag.

– Under mina femton år som skrivarkurslärare på en folkhögskola har jag oavlåtligen letat efter användbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att berätta och strukturera en historia. Det har knappast funnits något sådant! […]

Jag har under höstterminen -98 använt mig av SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar i min skrivarverkstad och funnit det oerhört stimulerande och genomtänkt. Trots att det egentligen vänder sig till lärare i grundskolan, har jag inte haft några som helst svårigheter att tillämpa stora delar av det i min kurs i skönlitteratur för vuxna deltagare. Mina 15 kursdeltagare har uppskattat uppslagen och tankarna kring hinderschema, karaktärsbeskrivningar och dramatiska modeller.

I Veronica Gröntes undervisningsmaterial presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter. Det är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.

Materialet rymmer en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola, 25 januari 1999

Vill du veta mer?

Boka ett gratis introduktionssamtal med mig