» Samtal om olika dramaturgiska hållpunkter har hjälpt mig föra en berättelse framåt och hitta en röd tråd. «
Referenser • Prova på att skriva
Röster från deltagare som gav kursen högsta betyg.
✏️
– Vilken inspiration jag fick av denna kurs. Bildkorten fick mig att få fart på pennan. Min skrivkramp försvann och jag kunde bygga upp karaktärer och story fritt. Jag har fått en otrolig energikick av det här. Hela jag bubblar av glädje och energi att få skapa. Tack!
Maria Torpman, Inköpare, Åkersberga
✏️
– Bildkorten fungerade över förväntan och gav mig min huvudkaraktär och hela historien.
Sonja Chyle Kauko, väktare och receptionist, Järna
✏️
– Bildkorten hjälpte till att sätta igång skapandeprocessen. De var en stor hjälp till inspiration!
Ann-Carine Lyckhagen, administrativ assistent, Stockholm
✏️
– Bildkorten fungerade mycket bra som inspiration och som ett verktyg för att ”smalna av” tankarna in på ett spår, så att jag inte fastnade i ett tomrum av tankar och prestationskrav.
Lena Diephuis, lärare på mellanstadiet, Stockholm
✏️
– Ett bildkort tillsammans med några ord att börja med, sätter igång så mycket i mitt huvud. Karaktärer och scenarier skapas på nolltid. Inspirerande!
Peter Diephuis, konsult inom IT. Management, projekt och förändringsledning, Stockholm
Vill du få mer information om hur mina skrivarkurser fungerar?
Jag ringer gärna upp dig för ett introduktionssamtal, så får du veta mera om mina kursers innehåll och upplägg och kan bättre förstå vilken som passar dig och dina behov bäst.
✏️
– En enormt trevlig upplevelse! Känner att jag lärt mig väldigt mycket på mycket kort tid. Jag blev positivt överraskad av att det blev något av det jag presterade på bara ett par timmar. Fantastiskt att under responssamtalen träffa en person som jag inte mött tidigare, men med samma visioner som jag själv och mycket annat gemensamt. Veronica Grönte är toppen på att leda skrivarkurs!
Jessica Nordström, Bunkeflostrand
✏️
– Tiden gick otroligt fort och kursen väckte många idéer. Att det gick så lätt, trots att jag inte hade någon vidare erfarenhet, överraskade mig. Intressant att få sin text analyserad och intressant att aktivt lyssna för att kunna ge respons. Bra med responsfrågorna.
Sandra Voltaire, office manager, Lund
✏️
– Jag är jättenöjd! Ett perfekt upplägg! Kursen stämde helt överens med kursbeskrivningen. Jag är jättenöjd! Givande övningar och MYCKET BRA att vi inte presenterade oss med yrke, ålder etc, utan att vi endast hade fokus på skrivandet. Responssamtalen parvis, var intressanta och gav insikter. Perfekt upplägg för en Prova-på-kurs!
Helena Nettelbladt, SFI-lärare, Malmö
✏️
– Oerhört givande att endast efter så få timmar få med sig användbara verktyg. Bra uppbyggnad på kursen, engagerat ledarskap och inspirerande! Att lära sig skala bort adjektiv blev en ögonöppnande övning. Väldigt spännande att få feedback från någon annan. Bra riktlinjer i de frågor som hörde till responsen. Veronica Grönte är inspirerande och närvarande.
Linda Lindahl, Malmö
Följande utlåtande gavs av skrivpedagog Charlotte Pauli på Jakobsbergs folkhögskola, då min metodik fortfarande rymdes i studiehäftet SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar, som getts ut på mitt eget förlag.
– Under mina femton år som skrivarkurslärare på en folkhögskola har jag oavlåtligen letat efter användbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att berätta och strukturera en historia. Det har knappast funnits något sådant! […]
Jag har under höstterminen -98 använt mig av SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar i min skrivarverkstad och funnit det oerhört stimulerande och genomtänkt. Trots att det egentligen vänder sig till lärare i grundskolan, har jag inte haft några som helst svårigheter att tillämpa stora delar av det i min kurs i skönlitteratur för vuxna deltagare. Mina 15 kursdeltagare har uppskattat uppslagen och tankarna kring hinderschema, karaktärsbeskrivningar och dramatiska modeller.
I Veronica Gröntes undervisningsmaterial presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter. Det är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.
Materialet rymmer en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola, 25 januari 1999