Vill du skriva en barnbok?

Som ledare för skrivarkurser har jag genom åren mött många blivande författare med drömmar om att skriva en barnbok.

Här vill jag lyfta fram några av de viktigaste komponenterna för att en barnbok ska bli fängslande för barn och nå ut på marknaden. När jag skriver detta tänker jag i första hand på förskolebarn som målgrupp, men det mesta är viktiga pusselbitar även när du skriver berättelser för de äldre barnen.

Det som jag berättar om i denna artikel processar vi under min skrivarkurs Skriv en barnbok om djur som i första hand riktar sig till dig som vill skriva en spännande bok utifrån fakta om djur och natur. Alla råd jag ger här är även användbara för dig som vill berätta en historia om barn, tomtar och troll eller precis vad som helst.

Klicka här för att läsa om mina aktuella barnbokskurser och mina grundkurser i dramaturgi och gestaltning.

Vill du skriva en barnbok utifrån fakta om djur?

Idag är det viktigare än någonsin att barn får en kärlek till naturen. Spännande berättelser om djur fängslar och berör på djupet. När vi utgår från verkligheten, skapar djurkaraktärer utifrån fakta och förmänskligar dem en gnutta kan vi fånga barnens intresse.

Förskolebarnen tycker det är roligt att känna igen djuren de läser om från sin promenad i skogen. Därför är det speciellt värdefullt att bygga upp spänning kring de små djur som finns i barnens närmaste omgivning, där vi kan hitta djuret i sin rätta miljö.

En berättelse kan till exempel handla om en fjärilslarv som längtar efter att få vingar att flyga med och som drabbas av olika svårigheter och överraskningar på vägen dit. En annan historia kan handla om en myra som vill hjälpa till att laga sin stack och som får utstå både det ena och det andra på vägen för att nå sitt mål.

Börja med att lära känna din huvudkaraktär

Fundera på vad som gör din huvudkaraktär speciell och vad i personligheten som kommer att fängsla barnet.

  1. Vad längtar din huvudkaraktär allra mest efter?
  2. Vilken är karaktärens största hemligheten?
  3. Vill karaktären helst vara för sig själv eller tillsammans med andra?
  4. Bästa egenskapen?
  5. Besvärligaste egenskapen?
  6. Vad får din huvudkaraktär att känna sig lycklig?
  7. Vad gör din huvudkaraktär olycklig?
  8. Vilka hemligheter har karaktären?… osv

Skriv en lagom lång berättelse

När vi skriver för barn i 3-6-årsåldern är det extra viktigt att berättelsen inte blir för omfattande. Ta en titt i olika böcker för åldersgruppen och få en idé om ett lämpligt omfång och hur kombinationen av text och bilder ser ut. Låt dig inspireras!

Låt din berättelse fängsla redan från början

Första meningen är speciellt viktigt. Ett förskolebarn vill på en gång få veta vad boken handlar om. En inledning skulle till exempel kunna låta så här: Kattungen Gulli har kommit bort från sin mamma och…

Ta reda på huvudkaraktärens längtan och mål

Varje huvudkaraktär har en längtan, ett mål. Vägen mot målet blir spännande när olika hinder dyker upp.

Tänk på att

  • Huvudkaraktären ska inte lösa sina problem för snabbt och lätt. Det är mer spännande när du låter karaktären misslyckas flera gånger i sina försök innan hon lyckas.
  • Det behövs många hinder i ”Hinderbanan” på väg mot målet. När det första hindret är övervunnet, blir det lugnt en liten stund, medan vi får veta något mer om karaktären eller miljön. Därefter drabbar ett nytt hinder. Detta kan handla om att huvudkaraktären ha glömt någon viktig sak, blir hindrad av ett oväder, trillar ner i en grop eller drabbas av något annat problematiskt.
  • Varje hinder måste vara så allvarligt att om det inte blir löst kan inte huvudkaraktären ta sig vidare mot sitt mål. 

Låt barnen känna igen sig!

Barn vill gärna att samma detaljer i berättelsen återkommer med jämna mellanrum. Kanske är det samma hinder som drabbar flera gånger i rad, kanske ställer djuret samma fråga tre gånger och ges olika svar? Kanske får olika frågor från karaktären samma svar? Ja, denna lek med struktur och ord kan göras hur varierad som helst.

Avsluta berättelsen på rätt ställe

När huvudkaraktärens problem är löst, när målet är nått ska berättelsen få sitt slut. Vid slutpunkten, berätta vad huvudkaraktären gör och återkoppla gärna till något som hände eller sades i början av berättelsen för att få barnet att känna att berättelsen är avslutad och färdigberättad.

Skriv bokens titel sist av allt

Det är först när du har avslutat din berättelse som du kan finna en riktigt lämplig och intresseväckande titel. Testa olika titlar på barn i rätt ålder för att undersöka vilken som fungerar bäst.

Korta ner din text

Granska din text genom att läsa den högt för dig själv och för en lyssnare. Var uppmärksam på onödiga småord, förklaringar och upprepningar som du inte skapat medvetet. Stryk! Ett förlag uppskattar korta rappa böcker för de små barnen.

Finn en redaktör eller en lektör

Det räcker inte med att dina närmaste tycker att din bok har blivit väldigt bra! Du behöver kompetens från en utomstående för att förfina ditt manus innan du skickar in din berättelse till ett förlag eller ger ut den på eget förlag.

Du kan få hjälp att förbättra berättelsekonceptet, handlingen, karaktärerna, tempot, dialogen och allt annat som behöver justeras. En lektör eller en redaktör tittar på helheten och hjälper dig att revidera din bok. (Jag själv hjälper dig gärna med detta i en barnbok!)

Du har också nytta av en korrekturläsare som tittar på grammatik, stavning, stil och alla andra små detaljer. Din bok måste se professionell ut om du planerar att ge ut den på eget förlag.

En redaktör bör ha erfarenhet av bokbranschen och bör kunna visa dig exempel på tidigare böcker som hon/han har redigerat. Fråga gärna om referenser.

Ta kontakt med en illustratör

Det är viktigt att finna en illustratör som du fungerar tillsammans med och som förstår vad du vill uttrycka med din berättelse. Om din bok blir antagen för utgivning hos ett etablerat förlag har de tillgång till många illustratörer att föreslå.

För dig som vill ge ut din bok på egen hand, är kostnaden för en illustratör det dyraste steget i utgivningsprocessen men samtidigt det viktigaste för att skapa framgång. 

Skriv så att din illustratör får svängrum

Du kan medan nu bygger upp din berättelse fundera på vilka platser och vilka föremål som kan skapa spännande och fängslande illustrationer. Att låta händelseförloppet ske utomhus kan ge fler kreativa möjligheter för illustratören. Det är kombinationen av text och bild som ger boken sitt stora värde.

Vill du gå kursen Skriv en barnbok om djur?

Lär dig hur du enkelt skriver en fängslande barnbok.
Bygg din berättelse steg för steg i effektiva och överraskande skrivmallar.
Lär dig hur du skapar en röd tråd i berättelsen.
Få presentkort (300 kr) för att trycka ett provexemplar av din bok.

Gör ett provtryck av din bok på Solentro

När kursen är avslutad får du ett presentkort från Solentro (300 kr) som grundplåt för att trycka upp din bok i ett exemplar. Detta hjälper dig att få en helhetsbild av boken och när boken är tryckt blir det lättare för att upptäcka vad du skulle kunna ändra på och utveckla.

✏️ Röster från maximalt nöjda deltagare

– Kursen var tydlig och pedagogisk, skrivmallarna mycket användbara. Karaktärsschemat var mycket pedagogisk, det hjälpte mig att sänka min ambitionsnivå.  Berättar-10:an var väldigt effektivt för att bygga en enkel berättelse om ett djur och dess miljö på ett dramatiskt sätt. Jag ger kursen högsta betyg.
Åsa Rydhard, talare, tränare och coach, Bohus-björkö

– Kursen gav mig jättemycket! Bra och fungerande skrivmallar som gjorde att det var lätt att få struktur på berättelsen. Fascinerande att se hur det växte fram en liten berättelse bara genom att endast besvara ett antal frågor. Fördelarna med att skriva en berättelse om fakta om djur och natur är att berättelsen blir lärorik och lustfylld på samma gång. Jag  tror att verktygen och mallarna funkar bra för andra berättelser också. Responssamtalen, att ge och få respons två och två, gav mig väldigt mycket. Jag ger kursen högsta betyg.
Cajsa Martinsson, Vallentuna

Klicka här för att läsa fler referenser.

Grundkurs i dramaturgi och gestaltning

Under mina grundkurser får du insikter om hur en röd tråd skapas i ditt skrivande och hur du kan formulera dig för att beröra din läsare. Utgångspunkten blir dramaturgin, alltså berättandets ”grammatik”.

Se filmen där jag berättar om vad grundkursen innehåller.

Vem är jag som leder leder skrivarkurserna?

Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Min skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser kom ut på Studentlitteratur 2002.
Läs innehållsförteckningen i Pennvässaren.
Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.
Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med.

Vill du veta hur mina skrivarkurser fungerar?

Jag ringer gärna upp dig för ett kostnadsfritt introduktionssamtal. Du får veta vad mina skrivarkurser innehåller och hur de är upplagda. Under vårt samtal bildar du dig en uppfattning om vilken av mina skrivarkurser som bäst passar dina behov. Om du önskar ett samtal innan det finns en tid att boka, sms:a mig på telefon 073-90 12 12 5. Meddela ditt namn, din mailadress och ditt ärende, så hör jag av mig inom 24 timmar.