Marknadsför din bok på bästa sätt!

Håll ögonen öppna för kommande läsare

Medan du skriver din bok, kom ihåg att även planera för din kommande marknadsföring. Skapa en lista över personer, föreningar och organisationer som kan vara intresserade av att läsa din bok, både dem du redan känner till och dem du stöter på under vägen. Se till att spara kontaktuppgifterna. När du närmar dig publiceringen, har du en färdig kontaktlista att använda.

Gå med i författargrupper på Facebook

I författargrupper på Facebook kan du delta aktivt för att hjälpa och stötta andra blivande författare. Låt gruppmedlemmarna lära känna dig genom att du presenterar vad du arbetar med och vad du har lärt dig under skrivandets gång. I dessa grupper finns stor kunskap om hur du ytterligare kan marknadsföra din bok. Ställ frågor parallellt med att du själv bidrar med din kunskap och erfarenhet.

Skriv om din skrivprocess på sociala medier

Bli inte avskräckt om du bara får några få likes på Facebook eller Instagram när du delar dina skrivarerfarenheter på sociala medier. Fortsätt skriva om din bok, särskilt innan den är färdig. Prata om dina utmaningar, dina upptäckter och dina ”aha”-upplevelser. Berätta om när du upptäckt att dina karaktärer vill göra något annat än du själv planerat, när en handling utvecklas som du inte hade med i din plan från början. Berätta om när du haft hjälp av en lektör eller börjat arbeta med en redaktör, ja – dela med dig av hela vandringen på väg mot målet, din publicerade bok.

Skapa en egen hemsida eller en blogg för din bok

Om du vill att din bok ska få spridning behöver du och din bok hittas på webben. Intresserade kan lära känna dig litegrann. Här kan du dela med dig av din skrivprocess från starten fram till boksläppet.

Koncentrera dig på din målgrupp

Rikta din marknadsföring mot din målgrupp och avgränsa den. Har du skrivit en bok om en historisk händelse, kan du kontakta aktuella hembygdsföreningar. Erbjud varje förening att till exempel köpa 50 böcker till ett förmånligt pris. På så sätt får du hjälp med spridningen.

Kanske har du skrivit en bok för att ge kvinnor kraft att ta sig ur komplicerade relationer? Då kan kvinnojouren och andra organisationer som stöttar kvinnor vara din målgrupp och du kan erbjuda dem ett bestämt antal böcker till ett bra pris. Det viktiga är att ta reda på vem som faktiskt kommer att vara intresserad av att läsa din bok.

Håll ut!

Marknadsföring och försäljning av din bok är ett arbete på sikt. Stirra dig inte blind på publiceringsdatumet. Det är bara början på din resa för att få din bok att nå ut för att du ska bli en känd författare.

Få egen skrivtid under ”fördjupande skrivardagar”

Se till att du får rejält med inspirerande skrivtid under din process. Botanisera på min hemsida för att se om någon av kurserna med det egna skrivandet i fokus passar dig i tid. Hör av dig, så talas vi vid en stund på telefon innan du anmäler dig. Jag inbjuder till dessa fördjupande skrivardagar i Nässjö under höst och vinter, på landet utanför Gränna under sommaren och i nordvästra Skåne under vår, sommar eller tidig höst. Läs här vad tidigare kursdeltagare säger om dessa skrivardagar.