31 december 2016 - 3 januari 2017

Skrivarretreat för kvinnor • Nyår

Välkommen till en rofylld skrivarretreat i mitt hem i Nässjö! Koppla av framför brasan. Delta i flödesskrivande, textsamtal och författarprat med hela gruppen. Ta en promenad, vila och trivs. Innan du anmäler kontaktar du mig, så att vi får talas vid på telefon: veronica@forfattarskola.se

Nässjö jordklot atlas Nässjö i centrumBild: Nässjö är Sveriges största järnvägsknut med 6 spår åt olika håll! Enkelt att ta sig hit, alltså!

Trygg och trivsam stämning

Tillsammans skapar vi en avspänd och kravlös atomsfär, eftersom vi möts i en slags anonymitet. Du berättar inte för de övriga i gruppen varför du valde att anmäla dig till skrivarretreaten, du berättar inte heller om ditt yrke eller din familj. Våra samtal blir personliga men inte privata.

Vad innebär ”skrivarretreat”

Ordet ”retreat” kommer från engelskan och betyder ”dra sig tillbaka” eller ”dra sig undan”. I vår del av världen handlar en retreat ofta om att kunna få en paus från vardagens stress och krav.

Denna skrivarretreat har vissa delar gemensamma med en traditionell retreat. Vi möts i en avspänd och tillåtande atmosfär som uppnås tack vare anonymiteten. Vi reflekterar kring varandras texter och lär känna varandra genom dem. Samtalen under skrivarretreaten blir meningsfulla och tystnaden en naturlig del i samvaron. Innan vi skiljs åt sista dagen, får alla som vill möjlighet att berätta lite om sig själva.

Skrivande med reflekterande samtal

Varje dag ges tillfälle till skrivpass som jag leder. Jag presenterar olik delar från min grundkurs. Du inleder med att skapa en fiktiv karaktär med hjälp av bildkort. Du får ett verktyg för att gestalta karaktären och får respons på din text. Vi flödesskriver utifrån bildkort och samtalar om texterna.

Lyssna till Hedvig Anderséns berättelse om hur ett enda bildkort blev en hel roman.

Vi möts till författarsamtal i grupp, då vi pratar dramaturgi, struktur, karaktärsgestaltning och samtalar om hur Enneagrammet kan bli en hjälp för att skapa trovärdiga karaktärer. Du tar upp frågeställningar som vi gemensamt reflekterar kring. Drygt halva tiden ägnar vi åt skrivande och författarsamtal som jag leder och sen ägnar du dig åt ditt eget skrivande, vila, promenader och informella samtal.

Om måltiderna

Frukost ingår i kursavgiften. Övriga måltider betalas separat.

På nyårsafton äter vi en läcker Catering-planka med lax och räkor. En eller ett par luncher intar vi på restaurang, dit vi promenerar på ca 8 minuter. Övriga måltider består av smakfulla rätter som oftast bara är att värma. Deltagarna turas om att fixa lite inför måltiderna, duka fram och diska. Diskmaskin finns. Vi gör det enkelt. Vi gör det trivsamt.

skarmavbild-2016-11-02-kl-15-45-35

Välkommen!

Du som är kvinna och intresserad av skrivande är välkommen. Du som gärna lyssnar och reflekterar kring andras texter och tankar är välkommen. Du som trivs med både småprat och tystnad är välkommen. Du som vill samtala om Enneagrammet som verktyg i skrivandet är välkommen. Du som är nyfiken på hur bildkort kan bli en språngbräda för fantasin är välkommen. Vi ses!

Kostnadsfri övernattning

Du får ett eget utrymme att sova i och betalar inget för ditt boende i min bostad. Du som anmäler dig först får välja rum först.

Egentid – utrymmen för tystnad och småprat

Du får en hel del tid för ditt eget skrivande. På altanen är det tysta utrymmet. Här kan du även vila i hängmattan eller sitta och läsa. Här kan vi tända eld i kaminen.

img_1311

I vardagsrummet är det fritt fram för småprat. WiFi finns i huset.

Lördag 31 dec

17.30 – 18.00 • Ankomst
18.30 • Nyårsmåltid
24.00 • Vi välkomnar det Nya Året och reflekterar kring några av deltagarnas texter.

Söndag 1 jan

Måndag 2 jan

Tisdag 3 jan

Skrivande, text- och författarsamtal, egentid mm.
14.30 – 15.15 • Avslutning med utvärdering.
Alla stannar till kl 15.15.
Tåg mot Malmö och Göteborg går kl 15.49.
Tåg mot Stockholm går kl 16.04.

skrivarkurs, skrivkurs, författarskola, Veronica Grönte På altanen sitter vi och skriver och har textsamtal.

Kostnad för nyårsretreaten

2990 kr när du anmäler dig senast 1 december.
3590 kr när du anmäler dig efter den 1 december. Innan du anmäler dig och betalar kontaktar du mig, så att vi får talas vid på telefon: veronica@forfattarskola.se

OBS! Om du anmäler dig utan att vi först samtalat på telefon och det visar sig att du inte kommer att delta, får du tillbaka hela avgiften med ett avdrag på 500 kr.

Detta ingår i kursavgiften

Skrivande, text- och författarsamtal i grupp under min ledning. Tid för ditt eget skrivande, vila eller promenader. Trivsam samvaro i hemmiljö med öppen spis och kamin. Frukost. Övernattning utan kostnad.

Detta ingår inte i kursavgiften

Kostnad för måltiderna (förutom frukosten som ingår i avgiften). Kostnaden för catering och övrig mat fördelas lika mellan oss alla. Restaurangbesök betalas av var och en. Personlig författarcoaching ingår inte.

Förbered dig med en helgskrivarkurs!

Kanske vill du bottna med en skrivarkurs, en grundkurs, för att du ska få ut maximalt av de text- och författarsamtal som skrivarretreaten erbjuder? Skrivarhelger under hösten ges i Stockholm och Malmö.

Skrivarhelg • Stockholm 12-13 november

Skrivarhelg • Malmö 26-27 november

Läs om höstens övriga kursutbud.

Berättelser från sommargrundkursen

Deltagare som gått skrivarkurs/grundkurs, berättar bland annat om kursupplägg, stämning i gruppen och vad Enneagrammet betytt för deras skrivutveckling och för dem själva.

Kathinka Linde

Tove Grönkvist

• IMG_6234
  • IMG_6731