Boka din plats!

29 mars 2020

Inspirerande skrivarfika på webben

Välkommen till ett trivsamt fika med skrivsamtal på webben! Oavsett var du befinner dig i ditt skrivande, är du välkommen till detta inspirerande webbsamtal söndag 29 mars kl 18-19.30. 

Har du skrivit en bok och vill visa den, passa på att göra det! Har du en fråga om skrivandet i allmänhet eller en fundering om upplägget av mina skrivarkurser, ställ dina frågor! Ja, vi pratar om allt som har med skrivande att göra och peppar varandra på alla sätt vi kan!

Även om du tidigare deltagit i en skrivarkurs, är du välkommen till denna träff. Fyll din kopp med te eller kaffe, så möts vi till ett givande och trivsamt samtal! När du anmält dig får du en länk till mötet. Klicka här för att se hur enkelt det är att komma in i Zoom-samtalet. 

Vem är jag som leder samtalet?

Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med. Se film om grundkursen och fortsättningskursen – intervjuer från bokmässan.

Röster från grundkursen i dramaturgi och gestaltning

Vill du lyssna till deltagare som gått grundkursen, klicka här!

Röster från tidigare kursdeltagare

Vilka moment har varit mest betydelsefulla för dig under kursen?

  • Veronica hjälpte mig sätta hela den dramatiska kurvan. Innan jag kom till skrivarkursen på Marstrand hade jag en bra story med flera hemska händelser. Veronica hjälpte mig att få en röd linje och att förstå värdet av tydliga och säregna karaktärer. Kursen var otroligt nyttig och kamratskapen bland deltagarna hjärtlig! Efter kursen omarbetade jag hela händelseförloppet enligt Veronicas föreläsningar. Jag fick en huvudkaraktär som tydligt följde sin dramatiska kurva.

    Resultatet blev en rysare “Inga kelgrisar, inga styvbarn” som antogs av Kalla Kulor Förlag 24 timmar efter att de hade läst manuset. Boken har fått recensionerna “det bästa och det värsta jag någonsin har läst”. Jag står nu på väntelista för Veronicas fortsättningskurs.

    Cia Sigesgård, författardebutant med folkhemsrysaren “Inga kelgrisar, inga styvbarn”
    Läs bokens recensioner i Sydsvenskan. Se Bokens trailer

  • En aha-upplevelse var när Veronica visade den dramaturgiska kurvan i några kortfilmer och hur de exakt på sekunden är trogen dess uppbyggnad. Tidigare har jag tvivlat på hur användbar och ”sann” den dramatiska kurvan verkligen är och tänkt att om man skriver så som man känner så blir det nog sant och bra.

    Grundkursen är alls ingen grundkurs. Var du än befinner dig i ditt skrivande kommer du att lära dig nya saker och få perspektiv på alla delar och moment i en berättelse

    Katrin Lindh, lärare i svenska och spanska, Jakobsberg

  • I mitt eget skrivprojekt har jag nu insett att det saknades en röd tråd, att jag inte hade klargjort ett tydligt mål. Det spretade alldeles för mycket och kanske för att det jag skriver är självbiografiskt låg en stor del av problemet i att jag ville berätta om ALLT. Kursen fick mig att förstå att jag kan dela upp berättelsen i flera olika projekt, för att på så sätt lättare behålla riktningen mot målet. Nu vet jag vad jag ska fokusera på och de episoder som ska tas med måste ha en koppling till det budskap jag vill förmedla.

    Det var inte förrän jag kom hem efter kursen som jag insåg att jag faktiskt inte visste vad jag ville ha sagt med min berättelse. Inte förrän jag tog mig tid att verkligen skapa ett bokskelett. Nu har dimman skingrats och projektet känns nytt och spännande igen. En synnerligen inspirerande kurs som innehöll allt jag behövde veta för att komma vidare.

    Tina Sundholm, sjuksköterska, Vällingby


  • Hur är grundkursen upplagd?

    Föreläsningspass varvas med skrivövningar och textsamtal

    • Vi arbetar med struktur, karaktärer och gestaltning utifrån de modeller och övningar som jag designat.
    • Vi analyserar en kortfilm för att förstå berättandets princip.
    • Vi grovplanerar en berättelse steg för steg i dramaturgisk berättarmall.
    • Vi skriver korta texter på ett lekfullt sätt - efter givna förutsättningar.
    • Vi flödesskriver och inspireras av interaktiva bild- och symbolkort.
    • Vi får en glimt av hur Enneagrammet kan fördjupa kunskapen om karaktärerna för att gestalta dem på ett trovärdigt sätt.
    • Vi lägger stor vikt vid textsamtalen 2 & 2. Responsen är beskrivande, konkret och personlig. Anpassade frågeställningar bidrar till meningsfulla textsamtal.
    • Vi utgår från metodik och övningar i min skrivhandledning Pennvässaren.
    • Grundkursen omfattar ca 12 klocktimmar och ger möjlighet att delta i fortsättningskursen.
  • Dramaturgi – vad är det?

    Dramaturgin är det mest effektiva verktyget när vi vill utveckla eller förbättra vår berättelse. Alla som skapar teater och film använder dramaturgin som hjälpmedel. Fler och fler litterära författare utnyttjar kraften i dramaturgin för att nå framgångar i sitt skrivande.

    Men, tyvärr är det väldigt få yrkesmän och kvinnor som vill avslöja på vilket sätt de dragit nytta av dramaturgins regelverk i sitt författande. Hemlighetsmakeriet är påtagligt. Min önskan är att dramaturgin ska få bli vars och ens egendom. Under mina kurser vill jag avslöja hur du kan utvecklas i ditt skrivandet med hjälp av dramaturgin. 

    Den metodik som jag utvecklat har dramaturgin som utgångspunkt. Min skrivhandledning, Pennvässaren, innehåller en tydlig förklaring av vad dramaturgi är och hur strukturen kan användas i skrivandet.

  • Fortsättningskurs

    För att kunna delta i fortsättningskursen, behöver du först ha gått grundkursen. Fortsättningskursen passar både dig som skriver fiktiva och självbiografiska berättelser. Under fortsättningskursen ligger fokus på det egna skrivandet och du får enskild författarcoaching av mig. 

    Vi fortsätter där vi slutade på grundkursen och samtalar om struktur, karaktärsutveckling och gestaltning. Din förståelse för berättandets grammatik fördjupas och du får ännu lättare att sortera och strukturera ditt material, placera karaktärer och händelse kring den röda tråden, för att göra din berättelse läsvärd och intressant.

    Deltagarna får under fortsättningskursen möjlighet att samtala om sin egen synopsis/berättelseskelett som påbörjades under grundkursen. Här fördjupas kunskapen om hur budskapet/premissen fungerar som både sorteringsverktyg och en möjlighet att skapa en meningsfull röd tråd i berättelsen.

    Om du intresserat dig för Enneagrammet och den hjälp det ger dig för att skapa trovärdiga och väl sammansatta karaktärer, kan vi under coachingsamtalen diskutera din huvudkaraktärs mål och drivkraft utifrån den enneagramstrategi karaktären har. 

Kursledare

Skrivarkursen leds av Veronica Grönte, författare till skrivhandledningen Pennvässaren (Studentlitteratur).
Sedan 1993 har jag arbetat med att förenkla och sammanfatta dramaturgin, förklara samband med hjälp av olika modeller, symboler och övningar.
Jag får ständigt höra att denna skrivarkurs är speciell, eftersom den inte endast bjuder inspiration medan kursen pågår, utan ger en helt ny kunskap, användbara verktyg och praktiskt material att ta med hem. När inspirationen försvinner, kan redskapen tas fram och då har skrivandet möjlighet att komma igång på nytt – och utvecklas.
Läs mera om bakgrunden här: Personligt Bakgrund

Anmälan stängd. Inspirerande skrivarfika på webben, 29 mars 2020

Kursen har redan ägt rum.