Boka din plats!

20-27 mars 2021

Skriv en barnbok om djur!

Lär dig ett effektivt och enkelt sätt att skriva en bok om djur för barn 3-6 år! Min beprövade metodik ger dig bästa starten på ditt bokprojekt. Välkommen till 2-dagarskursen online i direktsändning, där det känns som om vi möts i verkliga livet, hela tiden!

Skrivarkurs lördag 20 mars och lördag 27 mars kl 9-16.30

Vi träffas 2 lördagar med en veckas mellanrum.

Karaktärsschemat och Hinderschemat är de viktigaste verktygen

Skriv en spännande barnbok utifrån fakta om djur!

Med funktionella verktyg arbetar du steg för steg under kursen, ungefär så här:
1. I ett Karaktärsschema skapar du din huvudkaraktär utifrån fakta om djuret och dess miljö.
2. Gestalta din huvudkaraktär i sin naturliga miljö.
4. Få respons på din text av en annan kursdeltagare – anpassade responsfrågor finns till hands.
5. Planera din berättelse i Hinderschemat och i Berättar-10.an för att få en tydlig röd tråd.
6. Redigera din berättelse och levandegör din huvudkaraktär så att det går lätt att leva sig in i karaktärens liv och längtan.
7. Få respons och reflektera över karaktär, uppbyggnad och gestaltning.
8. Tillsammans samtalar vi om vad vi behöver tänka på när vi förenar fakta och en gnutta fiktion i berättelsen.
9. Samtal om utgivning och kontakt med förlag.

Berättelsen som pedagogiskt verktyg

Intresset för naturvetenskap behöver grundläggas tidigt. Att väva in fakta i spännande berättelser gör att vi lättare förstår sammanhangen och vi blir berörda. Det vi känt, det minns vi!

Barnbok i den efterfrågade genren faktion

Faktion (engelska: faction) är en litterär genre som blandar faktatext och skönlitteratur – ordet är en kombination av orden fakta och fiktion. Genren förenar fakta och fiktion på ett konstnärligt sätt. En spännande berättelse berör. Det vi har känt, det minns vi.

Effekten av Berättar:10:an

Mitt verktyg Berättar-10:an som består av ett strukturerat frågebatteri, ger dig en genväg in i berättandet och du kommer att bli överraskad över hur snabbt du kan få till en grundstomme till en hel berättelse som lämpar sig för de yngsta.

Skrivarkursen har 2 målgrupper

✏️ 1. Kursen riktar sig till dig som snabbt vill komma igång med hjälp av enkla skrivmallar och få en användbar grund att bygga vidare på. Du kan även välja att använda berättelsen som den är till en berättelse som är lika kort som en Pixi-bok.

✏️ 2. Skrivarkursen är även till för dig som är lärare på låg- och mellanstadiet eller i förskolan och vill pröva några av de värdefulla strategierna i Pennvässaren för att använda tillsammans med dina elever i olika ämnen.

Karaktärsschemat och Hinderschemat är de viktigaste verktygen

Vem är jag som leder skrivarkursen?

Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002. Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med. Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.

Mina egna dramaturgiska förpackningar

För att jag själv skulle kunna förstå dramaturgins dolda kod, skapade jag mina egna förpackningar som är unika för Pennvässaren och har upphovsrättsskydd. Modellerna kallas Hinderbanan och Den befolkade dramaturgiska utvecklingskurvan. Mina förklaringar, verktyg och övriga strategier som kombineras med dessa dramaturgiska kurvor bidrar till att du förstår sammanhangen och kan göra kunskapen om berättelsens uppbyggnad till din egen. Ofta hör jag kursdeltagare säga: ”Den här kunskapen hade jag behövt för länge sedan.” 

Hinderbana

Befolkad dramaturgisk utvecklingskurva

Se filmatiserade berättelser i genren faktion som förskolebarn skapat

Med mitt karaktärsschema och min skrivmall Berättar-10:an har barn i förskolan tillsammans med sina pedagoger utformat berättelser om djur i genren faktion.

Klicka här och lyssna till Sagan om katten. Barnens ålder är 4-5 år.
Klicka här för att lyssna till Berättelsen om kråkan. Barnens ålder är 3-4 år.
Klicka här för att lyssna till Göran vårtbitare. Barnens ålder är 4-5 år.
Klicka här för att se min egen utvecklingsberättelse Maggot blir fluga.

Berättelsen hjälper barn att minnas och förstå sammanhang

Det mänskliga minnet är som gjort för att komma ihåg berättelser, skriver Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Vi tränar dessutom upp både empati och abstrakt tänkande när vi läser eller lyssnar på berättelser. Peter Gärdenfors menar att det är när vi verkligen förstår hur saker och ting hänger ihop, som vi minns och lär oss på riktigt. Ett helt kapitel i boken ägnas åt berättelsen, ett oslagbart redskap för förståelse menar Peter Gärdenfors. Därför borde undervisning i högre grad bygga på berättande, förklarar han i sin Om lusten att förstå – om lärande på människans villkor.

– Ska jag ta med egna texter till skrivarkursen?

Nej, du ska inte ta med eget material till skrivarkursen. Vi börjar från noll och skriver nya texter efter givna förutsättningar. Men… om du har en barnbok om ett djur på gång – i genren faktion, kan du skriva texter som handlar om denna huvudkaraktär. Den respons du får på dina texter ger dig insikter som hjälper dig vidare.

– Vågar jag verkligen anmäla mig till kursen?

Under mina skrivarkurser kan du som deltagare känna dig trygg. Hela upplägget går ut på att prestationskraven ska försvinna. Vi möts i en slags anonymitet. Under presentationen berättar du därför tex inte varför du valt att anmäla dig till skrivarkursen, vilket ditt yrke är, hur många barn du har eller var du bor. Vi använder oss av en alternativ presentation som skapar en avspänd start. Atmosfären i gruppen blir tack vare anonymiteten kravlös, tillåtande och fri. Det är spännande att lära känna varandra endast genom texterna och textsamtalen.

Så här skrev en tidigare kursdeltagare om anonymiteten

En enastående upplevelse att utforska mitt skrivande utan att behöva berätta vem jag är och utan att behöva förhålla mig till de andras privatliv eller CV. Två dagar där jag bara var mitt förnamn och mina karaktärer. Det här borde alla få vara med om!
Susanne Granat Ahlstrand, skolutvecklare, Nynäshamn

Datum för skrivarkursen

Kursstart: lördag 20 mars kl. 09:00
Kursslut: lördag 27 mars kl. 16:30

Så här ser 2-dagarskursen ut

Söndag 20 och 27 mars 2021. Du behöver kunna delta båda dagarna och hela tiden.

Lördag 20 och 27 mars – alltså en vecka mellan de båda kursdagarna
09.00 – 10.30 skrivarkurs
10.30 – 11.00 paus där vi rör på oss och dricker en kopp kaffe på egen hand
10.50 – 12.30 skrivarkurs
12.30 – 13.30 lunchpaus
13.30 – 15.00 skrivarkurs
15.00 – 15.30 paus där vi rör på oss och dricker en kopp kaffe på egen hand
15.30 – 16.30 skrivarkurs

Det kan hända att du får en kort uppgift att arbeta med mellan träffarna.

Flytande svenska

För att du ska kunna delta i skrivarkursen behöver du kunna tala och skriva flytande svenska. Har du frågor om detta, kontakta mig.

Boka-tidigt-pris : 2 990 kr (inkl. moms) vid bokning senast 16 marsi endast 2990 kr - spara 1000 kr
Ordinarie pris: 3 990 kr (inkl. moms)

Vad har du fått ut av skrivarkursen som helhet?

  • Veronica hjälpte mig sätta hela den dramatiska kurvan. Innan jag kom till skrivarkursen på Marstrand hade jag en bra story. Veronica hjälpte mig att få en röd linje och att förstå värdet av tydliga och säregna karaktärer. Kursen var otroligt nyttig och kamratskapen bland deltagarna hjärtlig! Efter kursen omarbetade jag hela händelseförloppet enligt Veronicas föreläsningar. Jag fick en huvudkaraktär som tydligt följde sin dramatiska kurva.

    Resultatet blev en rysare  som antogs av Kalla Kulor Förlag 24 timmar efter att de hade läst manuset. Av 34.000 rysare och skräckisar på Bokus låg “Inga kelgrisar, inga styvbarn” på 5:e plats bland de mest populära under flera veckor våren 2015!

    Cia Sigesgård, författardebutant med folkhemsrysaren “Inga kelgrisar, inga styvbarn”
    Läs bokens recensioner i Sydsvenskan. Se Bokens trailer

  • Jag har fått ut mer än jag trodde. Jag äger mina karaktärer. Vill gå in i dem och vara dem, jag vill skriva om dem så att de blir levande också för andra. Genom de andra kursdeltagarna har jag lärt och inspirerats till ett ännu enklare språk

    Åsa Fabricius, office manager, Köpenhamn

  • En fantastisk vecka som givit mycket. En positiv bekräftande utgångspunkt i allt, av oss alla. En sån god gemenskap. Vi har delat, gett respons, kunnat ge spontana kopplingar. Ingen prestige, vi har fått vara där vi är.

    Elisabet, lärare, Uddevalla

  • Det har förutom dramaturgi och gestaltning blivit en fördjupningskurs i det reella arbetet, i själva skrivandet, utgivningsråd. Tips på hur jag gör sen och vart mitt projekt ska ta vägen. Mycket tid till samtal, skrivövningar och projektskrivande. Det kändes lyxigt att vi var en så liten grupp. Få deltagare skapar en trygghet i gruppen som gör att man vågar dela med sig och alla får ta plats. Att det finns tillfälle för egentid är också bra. Då kan man rensa tanken under en långpromenad, vila på kammaren, läsa en bok eller skriva. Spännande och intressant var övningen där vi fick gå in i varandras projekt och skriva. Gav en del att tänka på!

    Jag längtar redan nu till nästa tillfälle, vill så gärna komma tillbaka.

    Maj Mod, ekonom, Göteborg

Vad har den enskilda coachingen betytt?

  • Väldigt mycket. Jag har gått in i karaktärerna till 100%. Din tvingande vänlighet har fått mig att besluta hur jag vill skriva och om vad. Coachingsamtalen har varit långa nog för att jag skulle kunna slappna av och vara med och skapa mina karaktärer.

    Åsa Fabricius, office manager, Köpenhamn

  • Att jag plötsligt fått redskap att se på mina föräldrar med distans, hjälper mig att förstå, vilket gör det lättare att börja skriva om dem. Jag begriper att det inte finns några slutgiltiga tolkningar. Du har varit mycket flexibel under samtalen. Jag var lite ofokuserad och hade inte någon lång text med mig, men vi hittade med hjälp av enneagrammet verkligt värdefulla frågor runt karaktärerna som gav mig hjälp att se sammanhangen och få inspiration att skriva. Tänk, att du kunde hjälpa mig hitta detta!

    Elisabet, lärare, Uddevalla

  • Coachingsamtalen har betytt väldigt mycket. Det är i samtalen som jag hittat vägen till slutförandet. Tillsammans med Veronica, som tagit mig i handen och försiktigt fört mig framåt, har jag kommit till beslut! Tiden för coachningsamtalen har varit generöst tilltagen och mycket bra med 3 tillfällen. Då hinner man tänka och utvecklas i väntan på nästa.

    Maj Mod, ekonom, Göteborg

Kursledare

Skrivarkursen leds av Veronica Grönte, författare till skrivhandledningen Pennvässaren (Studentlitteratur).
Sedan 1993 har jag arbetat med att förenkla och sammanfatta dramaturgin, förklara samband med hjälp av olika modeller, symboler och övningar.
Jag får ständigt höra att denna skrivarkurs är speciell, eftersom den inte endast bjuder inspiration medan kursen pågår, utan ger en helt ny kunskap, användbara verktyg och praktiskt material att ta med hem. När inspirationen försvinner, kan redskapen tas fram och då har skrivandet möjlighet att komma igång på nytt – och utvecklas.
Läs mera om bakgrunden här: Personligt Bakgrund

Anmälan stängd. Skriv en barnbok om djur!, 20-27 mars 2021

Kursen har redan ägt rum.

MaketeMetodens Inspirationsbrev:

Veronica skickar ut ett inspirationsbrev med tips, idéer och info om nya kurser då och då. Vill du också få det?