15 februari 2021
Utvecklande textsamtal i gemenskap
Vill du få respons på två korta texter och samtala om dem? Nu finns möjligheten! Inbjudan till denna onlineträff i direktsändning är riktad både för dig som tidigare deltagit i någon av mina skrivarkurser och till dig som ännu inte gjort det.
Kostnadsfria introduktionsträffar
De två första träffarna är kostnadsfria. Passa på att anmäla dig till en av dem för att undersöka om du trivs med upplägget och vill återkomma! Begränsat antal platser.
Utvärdering
Eftersom detta är en kostnadsfri introduktionsträff, svarar du på ett antal utvärderingsfrågor.
Vem är jag som leder träffen?
Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002. Foto: Marita Olsson
Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med. Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.
Samtal online? Inte alls krångligt!
Det är mycket enkelt att delta i ett Zoom-möte. Du klickar bara på den länk som du får av mig några dagar före kursdagen. Du kan i lugn och ro testa funktionen. Så smidigt är det!
Utvecklande textsamtal i gemenskap • upplägg
- Varje deltagare syns i bild tillsammans med sitt namn.
- När vi startar presenterar sig var och en mycket kortfattat.
- Alla har förberett två korta texter som kan vara början på en berättelse, en scen mitt i eller ett kort händelseförlopp. Varje text är 200-400 ord och tar ca 3 minuter att läsa.
- Jag delar in gruppen slumpmässigt 2 & 2 inför textsamtalen.
- Det finns färdiga frågeställningar som hjälp under responsen.
- Varje deltagare får 2 x 20 minuter att disponera. Tiden ska räcka till uppläsning av texten 2 gånger, respons från lyssnaren och ett kort avslutande samtal. Jag tittar in de digitala grupprummen och lyssnar korta stunder, för att se att ni har det bra.
- Vid det andra responstillfället blir det en ny samtalspartner.
- Vi avslutar med ett gemensamt samtal där den som vill kan ställa en fråga om skrivande till hela gruppen och mig.
- Som avslutning presenterar jag mina olika skrivarkurser online och på plats. Du som nyligen har hört min presentation kan avvika här om du vill.
- Det är så härligt att du kan få nya skrivarvänner! Jag skickar ut ett gruppmail med e-postadresser till dem som vill vara med på listan för att kunna ta kontakt med varandra.
- Du svarar på ett antal utvärderingsfrågor efter träffen.
Utvecklande textsamtal i gemenskap • så här går det till
- Du läser en av dina texter två gånger för din responspartner. Texten innehåller 200-400 ord.
- Med värme och koncentration tolkar responsgivaren din text med hjälp av färdiga frågeställningar.
- Du är helt tyst när du får responsen. Du förklarar inget och försvarar dig inte.
- När responsen är avslutad samtalar ni om texten tillsammans.
- Om du vill kan du be responsgivaren ge dig synpunkter på ett speciellt avsnitt, ett ord eller en mening i texten för att få hjälp att komma vidare i bearbetningen. Ifall du inte har någon sådan önskan, får du en konkret bekräftande respons utifrån lyssnarens tolkning, alltså på det som fungerar i din text. Då utgår responsgivaren från mitt frågebatteri. Denna typ av bekräftande respons använder jag mig alltid av under mina skrivarkurser och den funkar mycket bra och ger författaren värdefulla insikter.
Vad innehåller min grundkurs i dramaturgi och gestaltning?
Är du intresserad av att delta under en av mina grundkurser, där jag förklarar grunderna i skrivandets på tydligast möjligast sätt och du får tillfälle att processa varje del: att skapa trovärdiga karaktärer, att skapa bilder med ord för att fängsla och beröra läsaren och att strukturera din historia och få en röd tråd, Det är mina egna designade verktyg, modeller och skrivmallar jag använder. Här mera information om vad min grundkurs innehåller.
Grundkurs med mina egna dramaturgiska förpackningar
För att jag själv skulle kunna förstå dramaturgins dolda kod, skapade jag mina egna förpackningar som är unika för Pennvässaren och har upphovsrättsskydd. Modellerna kallas Hinderbanan och Den befolkade dramaturgiska utvecklingskurvan. Mina förklaringar, verktyg och övriga strategier som kombineras med dessa dramaturgiska kurvor bidrar till att du förstår sammanhangen och kan göra kunskapen om berättelsens uppbyggnad till din egen. Ofta hör jag kursdeltagare säga: “Den här kunskapen hade jag behövt för länge sedan.”
Hinderbana
Befolkad dramaturgisk utvecklingskurva
Röster från mycket nöjda deltagare
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt grundkursen online i direktsändning.
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt att få grundkursen på Ekolsunds vackra slott och omgivningar.
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt den självbiografiska skrivarkursen online i direktsändning.
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt grundkursen på Smögen i mitten av juli.
Klicka här för att läsa om skrivardagarna på Smögen för dig som redan gått grundkursen i dramaturgi och gestaltning med enneagrammet.
Klicka här för att läsa om skrivarretreaten i mitt sommarparadis.
Klicka här för att läsa om de kreativa kvinnodagarna hemma hos mig på landet med skrivande och praktiskt arbete utomhus.
Utvecklande textsamtal i varm gemenskap sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan
Begränsat antal deltagare
Kursstart: måndag 15 februari kl. 19:00
Kursslut: måndag 15 februari kl. 21:00
Plats: Vid närmaste dator.
Kostnad: Kostnadsfritt. Anmälan är bindande men kan överlåtas till annan skrivintresserad person.
Kursledare
Skrivarkursen leds av Veronica Grönte, författare till skrivhandledningen Pennvässaren (Studentlitteratur).Sedan 1993 har jag arbetat med att förenkla och sammanfatta dramaturgin, förklara samband med hjälp av olika modeller, symboler och övningar.
Jag får ständigt höra att denna skrivarkurs är speciell, eftersom den inte endast bjuder inspiration medan kursen pågår, utan ger en helt ny kunskap, användbara verktyg och praktiskt material att ta med hem. När inspirationen försvinner, kan redskapen tas fram och då har skrivandet möjlighet att komma igång på nytt – och utvecklas.Läs mera om bakgrunden här: Personligt Bakgrund