Röster från de fyra deltagarna som alla var maximal nöjda

✏️

– Jag känner mig helnöjd till kropp och själ. Arbetet utomhus var stimulerande. Roligt att se förändringen vid arbetets slut. Jag tyckte om anonymiteten. När man är anonym talar man om andra saker än det som är vardag och rutin. Tack för att du bjöd in till kreativt skrivande och tog hand om oss på ett så kärlkesfullt vis.
Eva Edin, anställd som socionom inom staten, Jönköping 

✏️

– Under skrivardagarna har jag upplevt en stor frihet, fått utbildning, arbetat med kroppen, fått god mat och trevliga kurskamrater, bra boende och lagom långa arbetspass. Anonymiteten gör att man får vara den man är utan förklaringar. Veronica har planerat kursen väl och lett den strukturerat och vänligt.
Monica Malmlöf, pensionär, Åstorp 

✏️

– Jag känner mig lätt och fri i sinnet och har fått mer tro på mig själv. Jag har fått inspiration att fortsätta framåt, både i skrivandet och i livet. Anonymiteten har betytt mycket. Den har gjort att vi befunnit oss i samma utgångsläge, på alla plan. Att få känna trygghet och samhörighet med alla i gruppen har betytt så mycket. Veronica är en mycket bra ledare, lugn och lyhörd.
Marita Olsson, fotograf mm, Olofström 

✏️

– Skrivardagarna har överträffat mina förväntningar. Kan man annat än trivas i detta paradis, med Veronicas guidning och omtanke och så intressanta möten? Att vi varit anonyma inför varandra har känts skönt, både för att jag inte ska inta en roll och för att bli mer öppen. Jag uppskattar att få lära mig skriva och få en härlig lyxig semester! Bra att få jobba praktiskt med kroppen och göra nytta tillsammans. En fantastisk kombination av allt, innnehåll, mat, rörelse/arbete, skivande och människorna.
Eva Synnergren, marknadsförare, Mölnlycke

Följande utlåtande gavs av skrivpedagog Charlotte Pauli på Jakobsbergs folkhögskola, då min metodik fortfarande rymdes i studiehäftet SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar, som getts ut på mitt eget förlag.

– Under mina femton år som skrivarkurslärare på en folkhögskola har jag oavlåtligen letat efter användbart och inspirerande undervisningsmaterial i dramaturgi och i konsten att berätta och strukturera en historia. Det har knappast funnits något sådant! […]

Jag har under höstterminen -98 använt mig av SKRIVA – filmens dramatiska struktur som hjälpmedel när barn berättar i min skrivarverkstad och funnit det oerhört stimulerande och genomtänkt. Trots att det egentligen vänder sig till lärare i grundskolan, har jag inte haft några som helst svårigheter att tillämpa stora delar av det i min kurs i skönlitteratur för vuxna deltagare. Mina 15 kursdeltagare har uppskattat uppslagen och tankarna kring hinderschema, karaktärsbeskrivningar och dramatiska modeller.

I Veronica Gröntes undervisningsmaterial presenteras de nödvändiga verktygen för att konstruera episka och dramatiska texter. Det är oerhört stimulerande och genomtänkt och har väckt idéer och lust hos mig att utveckla nya metoder för undervisning i dramatik och epik.

Materialet rymmer en bärkraftig vision och konstruktiva modeller; uppslag och verktyg som kan sättas i händerna på framtidens lärare och elever.
Charlotte Pauli, skrivpedagog och folkhögsskollärare, Jakobsbergs Folkhögskola, 25 januari 1999

Vill du veta mer?

Boka ett gratis introduktionssamtal med mig: