23 mars 2021
Utvecklande textsamtal i gemenskap
Vill du få respons på två korta texter och samtala om dem? Nu finns möjligheten! Inbjudan till denna onlineträff i direktsändning är riktad både för dig som tidigare deltagit i någon av mina skrivarkurser och till dig som ännu inte gjort det.
Röster från tidigare deltagare
– Jag blev bekräftad i saker jag trott/hoppats på och fick helt nya insikter. God stämning, konkreta exempel, inte massa löst tyckande/värderande.
– Jag tycker att det var ett ömsesidigt utbyte av reflektioner och jag uppskattade det. Jag uppskattade även ramen som responsfrågorna utgjorde. 2 timmar var en lagom lång träff.
– Veronica, du har en otroligt bra ledning och styrning i hur responsen ges och vilken respons som ska ges. Det gör att responsen blir otroligt värdefull och ger en insikter. Du har bra tios på hur man ska skriva. Det märks att du är engagerad och brinner för att lära ut! Med det sagt så har jag fått insinter i hur texten landat, vad som fungerar och vad jag behöver ändra eller förstärka.
– Responsfrågorna var viktiga, bra att förhålla sig till och de fungerade jättebra. Frågorna gjorde oxå att samtalet flöt på bra och sidospårsfällan undveks.
Vem är jag som leder träffen?
Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002. Foto: Marita Olsson
Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med. Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.
Samtal online? Inte alls krångligt!
Det är mycket enkelt att delta i ett Zoom-möte. Du klickar bara på den länk som du får av mig några dagar före kursdagen. Du kan i lugn och ro testa funktionen. Så smidigt är det!
Utvecklande textsamtal i gemenskap • så här går det till
- Vi träffas mellan kl 19 och 21.15.
- Du loggar in senast 18.50, då vi får en stund att undersöka så att tekniken fungerar.
- Du syns i bild tillsammans med ditt namn.
- 2 korta prosatexter har du med dig till träffen.
- Dina texter kan vara början på en berättelse, en scen mitt i eller ett kort händelseförlopp.
- Varje text är 300-400 ord och tar ca 3 minuter att läsa högt.
- I Word kan du under ”Verktyg” i menyraden finna funktionen ”antal ord”.
- Deltagarna delas in i slumpmässiga par/digitala grupprum för läsning och respons.
- Du som vill kan dela din skärm för att visa din text för den som lyssnar, medan du läser den högt.
- Det finns färdiga frågeställningar att utgå ifrån under responsen.
- Vid responstillfälle nummer 2 får du en ny samtalspartner om Zoom fungerar som det ska.
- Förhoppningsvis blir det en liten stund till samtal om skrivandet där du kan ställa en fråga.
- Innan vi avslutar berättar jag om olika skrivarkurser som jag inbjuder till online och på plats.
Tips att tänka på när du skriver dina båda texter
- När du skriver, försök att inte förklara eller skicka med dina egna värderingar.
- I stället för att förklara, måla i stället upp ganska neutrala bilder, som gör att läsaren tvingas läsa mellan raderna, blir nyfiken och vill tolka texten.
- För att förstärka känslan inom din huvudkaraktär, lägg gärna till ett ljud, en lukt eller en doft i texten.
- Kanske vill du låta karaktärens kläder eller några detaljer i miljön avslöja något speciellt om karaktären.
- Räkna orden. Funktionen finns i Word under ”verktyg”. Texten ska vara minst 300 och max 400 ord.
- Träna på att läsa din text högt. När du själv hör den, kan du dessutom få syn på sådant som behöver redigeras.
Vill du gå en utvecklande skrivarkurs?
Är du intresserad av att delta under en av mina grundkurser, där jag förklarar grunderna i skrivandets på tydligast möjligast sätt och du får tillfälle att processa varje del: att skapa trovärdiga karaktärer, att skapa bilder med ord för att fängsla och beröra läsaren och att strukturera din historia och få en röd tråd, Det är mina egna designade verktyg, modeller och skrivmallar jag använder. Här mera information om vad min grundkurs innehåller.
Grundkurs med mina egna dramaturgiska förpackningar
För att jag själv skulle kunna förstå dramaturgins dolda kod, skapade jag mina egna förpackningar som är unika för Pennvässaren och har upphovsrättsskydd. Modellerna kallas Hinderbanan och Den befolkade dramaturgiska utvecklingskurvan. Mina förklaringar, verktyg och övriga strategier som kombineras med dessa dramaturgiska kurvor bidrar till att du förstår sammanhangen och kan göra kunskapen om berättelsens uppbyggnad till din egen. Ofta hör jag kursdeltagare säga: ”Den här kunskapen hade jag behövt för länge sedan.”
Hinderbana
Befolkad dramaturgisk utvecklingskurva
Röster från mycket nöjda deltagare
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt grundkursen online i direktsändning.
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt att få grundkursen på Ekolsunds vackra slott och omgivningar.
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt den självbiografiska skrivarkursen online i direktsändning.
Klicka här för att läsa om hur tidigare kursdeltagare upplevt grundkursen på Smögen i mitten av juli.
Klicka här för att läsa om skrivarretreaten i mitt sommarparadis.
Klicka här för att läsa om de kreativa kvinnodagarna hemma hos mig på landet med skrivande och praktiskt arbete utomhus.
Kursavgift
Boka tidigt-pris: 175 kr (inkl. moms) Spara 100 kr när du bokar senast 19 mars.
Standardbiljett med "sista-minuten-rabatt": 175 kr (inkl. moms)
Begränsat antal deltagare
Kursstart: tisdag 23 mars kl. 19:00
Kursslut: tisdag 23 mars kl. 21:15
Plats: Vid närmaste dator.
Kursledare
Skrivarkursen leds av Veronica Grönte, författare till skrivhandledningen Pennvässaren (Studentlitteratur).Sedan 1993 har jag arbetat med att förenkla och sammanfatta dramaturgin, förklara samband med hjälp av olika modeller, symboler och övningar.
Jag får ständigt höra att denna skrivarkurs är speciell, eftersom den inte endast bjuder inspiration medan kursen pågår, utan ger en helt ny kunskap, användbara verktyg och praktiskt material att ta med hem. När inspirationen försvinner, kan redskapen tas fram och då har skrivandet möjlighet att komma igång på nytt – och utvecklas.Läs mera om bakgrunden här: Personligt Bakgrund