Akvareller från kortleken Resilio & Bildkort.nu.

Tack för alla vackra texter! Svårt att välja!

Vinnarna presenteras längst ner på denna sida!

Alla delar på 1:a pris

Tävlingens uppgift

Tolka bildkorten. Skriv en reflektion eller en miniberättelse med motiven från Resilio-kortleken som utgångspunkt.

Max 100 ord

Din text får innehålla max 100 ord. Jag tar mig friheten att ibland fixa tryckfelsnissar eller små språkliga missar.

Vem kan delta i tävlingen?`

Endast du som inte arbetar professionellt med skrivande kan delta. Minimiålder för deltagandet är 15 år.

Minst 5 vinster utlovades – det blev 6!

Minst 5 presentkort delas ut, värde 300 kr/st. Presentkortet låter dig göra din egen bok på Solentro. Du kan skapa en fotobok eller en bok med endast text.

Deadline 16 februari

Deadline för tävlingen är 16 februari 2024.
Vinnarna utses av mig, Veronica Grönte.
Beslutet kan inte överklagas.
Texter med vinnarnas namn publiceras i Inspirationsbrevet från Författarskola.se samt på Facebook.
Varje vinnare får dessutom ett personligt meddelande via mail.
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

❤️ Beställ interaktiva bildkort! ❤️

Klicka här för att bekanta dig med bildkorten.

Bilder från kortleken Habitat. © OH-verlag

Enkelt att skapa en härlig stämning med bildkorten!

Tänk, så enkelt det är att få till en härlig stämning! Vi tar bara fram bildkorten och börjar hitta på berättelser tillsammans! Barn och vuxna finner varandra direkt och vi kan inte låta bli att börja skratta. Korten lockar fram det bästa hos varje deltagare.
Klicka här för att läsa mer om bildkorten.

Skrivartävlingen arrangeras av Författarskola.se

Jag som inbjuder till tävlingen heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 25 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, där Pennvässarmetoden presenteras. Boken är utgiven på Studentlitteratur 2002.  Foto: Marita Olsson
Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med. Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.

Läs om hur jag kan hjälpa dig i ditt eget skrivande.
Läs om skrivarkurserna.

pennvassaren_2

Läs om min skrivhandledning, Pennvässaren, utgiven på Studentlitteratur. Har du frågor, maila mig: veronica@forfattarskola.se

Vill du gå en skrivarkurs?

6-10 mars
5 fördjupande skrivardagar med coaching i Nässjö – FULLBOKAD med väntelista
Få tid att skriva och feedback från hela gruppen – max 7 deltagare

17-19 maj
Prova på att skriva! Helgkurs i Blekinge
Sätt fart på din fantasi med bildkort och fiktiva karaktärer

29 maj – 2 juni
5 Fördjupande skrivardagar med coaching vid sjön Ören
Få tid att skriva och feedback från hela gruppen – max 6 deltagare

Vill du läsa referenser från tidigare ? Klicka här!

Vill du veta mer om skrivarkurserna?

Skicka mig ett mail, så bestämmer vi en tid då vi kan prata en stund i telefon. E-post: veronica@forfattarskola.se

Kommande skrivartävlingar

Vill du få information om kommande skrivartävlingar? Då kan du prenumerera på mitt inspirationsbrev!

Här presenteras vinnartexterna

Du fångade mig, där på stranden.
Minns du?
Sandkornen kittlade oss och du tog mig.
Lindade in mig i ögonblicket och viskade,
något om evigheten.
Sen försvann du. Bakvägen ur stunden. Mot det ursprungliga.
Ditt ursprungliga.
Lämnade mig kvar bland snäckor och korn och timmar som blåser iväg.
I vinden hör jag någon undra. Varför följde du inte med?
Jag visste inte att det gick.
Martin Kvist

Idag lyckas jag äntligen slita mig loss från sängens värme och bekvämlighet för en tidig promenad på stranden. Väl där ser jag honom, pojken. Ensam, på den långa, vidsträckta stranden springer han med draken flygande efter sig. Pojken ser lycklig ut, tänker jag. Jag tycker mig till och med höra hans skratt som vinden för med sig. Ungdomens positiva attityd till livet och dess små glädjeämnen. När försvann glädjen hos mig? För så länge sedan att jag inte ens kan erinra mig längre. Jag går ner på stranden, ler mot pojken och frågar om jag får låna draken.
Lisbeth Ekelöf

Det kommer aldrig att gå. Jag klarar det inte under den här pressen.
Ensam, men förföljd av min egen skugga av misstro. Snärjd av tiden som förut var min beskyddare.
Försöker desperat att hålla fast i den tråd som finns kvar av min kreativitet.
Men det går inte länge till. Det här är min sista chans.
Med en sista ansträngning försöker jag styra rätt den sprakande raket av tankar och idéer som förut levde på min insida. Jag hoppas det räcker för att ta mig till en ny värld av trygghet och ro.
Mikael Karlsson

Som en dröm om ljusare dagar, stiger draken mot himlen. Det svarta molnet i mitt sinne har redan skymt solen och får vinden att mojna. Jag vill inte tänka på tiden som gått och vill snärja mig i det mörker som du lämnade efter dig, när din blick slocknade och du flög till evigheten. Som en skugga vill jag fortfarande nå dig innan du helt försvinner. För evigt älskad och saknad!
Riitta Johansson

Hur kunde det bli så här?

Han hade ställt sig den frågan om och om igen. Livet som inte blivit som det var tänkt. Drömmar som aldrig blivit införlivade. Tiden som bara går utan att han kommer vidare. Han känner sig som en fånge. Men han vet att han måste lämna det förflutna bakom sig. Våga blicka framåt, våga hoppas, våga tro på en framtid och ett nytt liv.
Ingegerd Dahl

Tiden är något som aldrig tar slut,
som en boaorm vars grepp du aldrig tar dig ut.
Gör du något roligt går den alldeles för fort,
och ingenting annat kommer någonsin bli gjort.Gör du något tråkigt eller bara står helt stilla,
går tiden för långsamt för att livet ska gå att gilla.Öppna dina ögon och öppna ditt sinne,
för lösningen finns ju djupt där inne:Gör någonting roligt och se sedan till,
att det du då ej hinner med, är det du verkligen inte vill.
Thomas Wäsbom

Kommande skrivartävlingar