Fler röster från tidigare deltagare i online-kursen

– Jag tycker väldigt mycket om det korta berättandet på avgränsad tid. Jag släpper prestation och bara skriver. Fint att dela texterna två och två och även med tre. Kul att se hur de spännande korten svarar an i mig. Det var första gången med gruppindelning på Zoom för mig. Och som sagt i brist på att träffas i verkliga livet, så är det ett förträffligt sätt att mötas. Bra upplägg. Tack för det! Du är kanon, Veronica!
Lisa

Det var väldigt intressant och spännande att kunna känna sig så deltagande och närvarande trots att vi var utspridda i landet. Väldigt bra att kunna delas in i smågrupper och kunna samtala. Spännande att samma bild ger så olika associationer. Man märker att man med väldigt kort tid och med få rader kan få ut mycket ur en berättelse. Man kan få känslan av de andra 10 kapitlen i boken.
Annika Grönte, föräldraledig grundskollärare, Linköping

– Det förvånade mig att det gick så fort att komma in i tänket. De som gav respons förstod hur jag hade tänkt känslomässigt med min karaktär. När allt funkar som det ska är detta att ett jättebra komplement till de övriga kurserna. Man behöver bli påmind om alla redskap som finns att tillgå. OCH det ger mycket för en låg kostnad.
Monica Malmlöf, pensionär, Kvidinge

Bild: Habitat © Christian Gronau & OH-verlag/ Bildkort.nu

Ytterligare tankar om bildkorten

Bildkorten använder jag väldigt mycket. Tar fram dem på kvällen för att hitta in till mig själv. Ofta träffar korten rätt och jag undrar hur det kan komma sig. Det är som magi, eller lägger jag in tolkningar efter min sinnesstämning? Ibland roar jag mig bara och låter fantasin fara iväg och hamnar i ett skrivflöde.
Maj Mod, ekonom, Göteborg

Jag trodde min fantasi hade gått och självdött, men så fick jag pröva bildkorten. Min fantasi var långt ifrån död. Gick hem från skrivarkursen med känslan att min hjärna är helt fantastisk som kan skapa sådana överraskande karaktärer och berättelser.
Ann Hempel Pertmann, romanskrivare, Lödderköpinge

Bildkorten gav mig inspiration direkt. Jag fastnade inte i mitt “tänk” utan kom på direkt vad jag skulle skriva om.
Christina Blomquist, skolledare, Karlskoga

Bildkorten är ett sätt att släppa på kontrollen. Jag tillåter mig att svepas med i kreativiteten som väcks av en bild. Det blir ett lektfullt sätt att skriva.
Marie Hedegård, författare och lärare, Stockholm

Bild: Personita © Marina Lukyanova & OH-verlag/ Bildkort.nu

Klicka här och se filmen hur en karaktär skapas med inspiration från bildkort.