20-22 oktober 2020

Skriv- och skaparbubbla hemma hos mig i Nässjö

Jag inbjuder till en skriv- och skaparbubbla med retreatkänsla hemma hos mig i Nässjö! Tycker du om att skriva och samtala om texter? Gillar du att skapa med papper, sax och stansverktyg? Blir du glad när du kan återanvända material? Är du kvinna och bor i Jönköpings län? Ja, då är du varmt välkommen! Coronasäkrad kurs med övernattning i huset. God mat! Max 6 deltagare.

Keativitet, penna, sax och papper

Vi ägnar tid åt både skrivande och praktiskt skapande. Bilderna visar något av det som du kan skapa. Mycket annat är så klart möjligt och om du vill tar du med dina egna idéer och ditt eget material. Kanske vill du tillverka stjärnor av remsor, kort med kuvert till julkort eller presenter eller vill du kanske göra spiralböcker och personliga presentpåsar? Om du vill variera din kreativa aktivitet, ta med din stickning, virkning eller se till att din älsklingskofta äntligen blir lagad!

Lugn och trivsam helg – nästan som en retreat

Vi startar helgen på fredagen kl 17 och avslutar på söndagen kl 14.30. Skrivarkurs under cirka 6 timmar och lika lång tid till kreativt skapande. Se dagsschema längre ner. Välkommen du som kan delta hela helgen. Övernattning i huset för att lugnet i skriv- och skaparbubblan ska infinna sig. Vi talas vid på telefon innan du anmäler dig. Maila mig: veronica@forfattarskola.se

Vi möts i en slags anonymitet

För att vi ska få en avspänd och prestigelös stämning under helgen är vi anonyma inför varandra på så sätt att du inte berättar var du bor, om din utbildning, ditt arbete, din familj och dina barnbarn, inte heller om dina skrivarambitioner. Det finns ett batteri av samtalsämnen att tillgå och samtalsämnena brukar inte tryta! Denna typ av anonymitet gör att alla får hjälp att känna sig fria och stämningen i gruppen blir kravlös och tillåtande. Deltagare brukar tycka det är skönt att få vara lite anonyma under ett par dagar.

Utvidgad Prova-på-skrivarkurs med inspiration från bildkort

Vi skapar en fiktiv karaktär och skriver olika texter om den. Inspiration från interaktiva bildkort. Respons 2 och 2 utifrån färdiga frågeställningar. Vi lyfter det som fungerar när vi tolkar texterna. Ingen negativ kritik ges! Klicka här och läs vad tidigare deltagare säger om Prova-på-skrivarkursen..

Visir till var och en

Vi sitter och arbetar med Coronamellanrum. Det finns visir till alla. Dem använder vi när vi hämtar maten på buffébordet, när vi hjälper varandra i skapandet och när vi har responssamtal 2 och 2. Du kan nyttja visiret hur mycket och hur ofta du vill.

Spiralbundna anteckningsböcker med personliga framsidor

Ta gärna med eget kopieringspapper till insidorna av böckerna.

Bild lånad från Smartphoto

Tapetprov blir presentpåse

Kvadratiska dubbelvikta kort med kuvert

Utifrån en mall skär du till dubbelvikta kort med kuvert. Du använder papper eller tapetprover. Material finns i på plats och du kan även ta med dig eget papper.

Presentpåsar och små lådor i nytt eller återvunnet material

Påsar och små lådor är enkla att göra själv. Du kan använda tidningspapper eller läckra sidor från broschyrer eller kanske en sida från en tapetkatalog.

Stansar

Olika stansar finns i att använda. Ta gärna med dig egna om du har.

Vem är jag som inbjuder?

Jag heter Veronica Grönte, har alltid gillat att skapa med mina händer. Är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002.  Foto: Marita Olsson

Här berättar jag lite om mig själv när det handlar om min roll som skrivarkursledare. Läs om min skrivhandledning, Pennvässaren/Studentlitteratur.

Mobiltelefon

För att förstärka den lugna och trivsamma atmosfären, stänger vi av telefonerna och låtsas som om mobilen inte existerar. Ingen ska se eller höra dig prata i telefon. Om du behöver ta kontakt med någon på hemmaplan, gör du det under en rast och går iväg ut och pratar.

Vi skriver för hand

Eftersom texterna blir mycket korta under våra gemensamma arbetspass, skriver alla med papper och penna. Det blir enklast och mest trivsamt, därför gör vi så. När du arbetar på egen hand med ditt skrivprojekt, väljer du själv om du vill använda penna eller dator.

Studieförbundet Vuxenskolan

Skrivarkursen sker i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Vuxenskolan

09.00 – 11.00 Prova-på-skrivarkurs med textsamtal
11.00 – 11.30 Kaffepaus
11.30 – 13.00 Kreativt skapande med papper och sax + städning av kurslokalen
13.00 – 13.45 Lunch och vi bryter anonymiteten.
14.00 – 14.30 Avrundning och utvärdering. Alla stannar till kl 14.30.

Vi hjälps åt i köket
Två och två turas om att plocka undan efter måltiderna och ställa disk i diskmaskinen. Ingen matlagning.

Kostnad för måltider och övernattning

Övernattning i huset. Kostnaden för alla måltider inklusive två övernattningar är 800 kr. Lakan, handduk och enkel frukost ingår. Rummen har olika storlek och standard och du som anmäler dig först, väljer du rum först… seden i turordning efter anmälan. Avgiften för mat och logi betalas med swish ca en vecka före kursstart. Se kursavgift nedan.

Kostnad för material

Du swishar en frivillig avgift för det material, papper mm, som du använder.

Kursavgift

OBS!
Kursen är för dig som bor i Jönköpings län.Ta kontakt med mig innan du bokar din plats, så talas vi vid en kort stund.

veronica@forfattarskola.se
Boka-tidigt-pris. : 1 995 kr (inkl. moms) vid bokning senast den 15 november, spara 500 kr! • OBS! Kontakta mig innan du bokar din plats!
Ordinarie pris: 2 495 kr (inkl. moms) Kontakta mig innan du bokar din plats!

.

Anmälan stängd. Skriv- och skaparbubbla hemma hos mig i Nässjö, 20-22 oktober 2020