ChatGPT sade:

Ge ut din bok själv!

Drömmer du om att ge ut din egen bok? Möjligheterna är många idag! Jag vill tipsa om BoD (Books on Demand) och Publit – två smidiga och professionella tjänster som gör det enkelt att självpublicera. Genom deras plattformar kan du nå ut brett, få hjälp med distribution och samtidigt behålla full kontroll över ditt verk.

Om du däremot planerar en mer begränsad upplaga och inte har ambitioner om en större försäljning, kan du välja att samarbeta direkt med ett tryckeri – helt utan krav på att starta eget företag/förlag. Oavsett vilken väg som passar dig bäst, finns det många sätt att ta din bokdröm vidare. Här kommer olika tankegångar som kan hjälpa dig på vägen:

Funderingar att starta med

  • Syfte med boken: Vill du nå en bred publik, är boken mest för egen skull eller har du en nischad målgrupp?

  • Budget: Hur mycket kan och vill du investera?

  • Tidsramar: Hur snabbt vill du ha boken klar?

  • Egen kompetens: Vad kan du göra själv (layout, korrektur, marknadsföring) och vad behöver du hjälp med?

A. Ge ut på eget förlag

Att starta eget förlag för din bokutgivning innebär mest frihet, men också mest ansvar.

Du måste:

  • Registrera ett förlag (enskild firma räcker oftast)

  • Ansöka om ISBN-nummer hos Kungliga biblioteket (gratis i Sverige)

  • Ordna layout och omslag – antingen själv eller med hjälp

  • Sköta tryckning via tryckeri (t.ex. ScandBook, Printon, GML etc.)

  • Lagra, packa och skicka böcker (eller använda distributör)

  • Anmäla boken till Bokinfo (för att den ska synas hos t.ex. Adlibris, Bokus, bibliotek etc.)

  • Marknadsföra och sälja boken (webbshop, sociala medier, signeringar m.m.)

Fördelar

  • Full kontroll över design, pris, antal exemplar och försäljning

  • Troligtvis högre förtjänst per såld bok

Nackdelar

  • Mycket arbete och administration

  • Högre risk eftersom du står för hela kostnaden

B. Använd tryckeri utan eget företag/förlag

Det går att trycka upp och ge ut en bok på egen hand utan att starta ett formellt förlag. Du anlitar ett tryckeri för att producera boken, men ansvarar själv för utgivningen det vill säga att få ut boken till läsarna.

Detta alternativ passar särskilt bra om du:

  • vill ge ut boken i eget namn utan att registrera ett förlag

  • planerar att i huvudsak ge bort boken eller att sälja ett mindre antal.

  • vill ha ett lägre styckpris än print-on-demand ger

  • kan hantera lagring och eventuell distribution själv

Detta sätt kombineras ofta med att man startar ett eget företag/förlag (se alternativ A), men det är inte ett krav. Du kan exempelvis publicera boken med ditt eget namn som utgivare, utan ett eget förlag och ändå ha full kontroll över tryckning. Om du inte säljer böckerna i stor skala kan det räknas som ”hobbyverksamhet” men en större försäljning kräver att du startar ett företag/förlag.

C. Print-on-demand • tex BoD eller Publit

Books on Demand

Detta alternativ passar dig som vill ha en enkel och smidig väg till publicering.

BoD (Books on Demand) erbjuder bland annat:

  • Färdiga bokpaket – t.ex. BoD Classic, med olika nivåer av stöd

  • ISBN-nummer – ingår i flera paket

  • Distribution via nätbokhandlar – som Adlibris, Bokus, Amazon m.fl.

  • Print-on-demand – boken trycks och levereras till kund vid beställning

  • Automatisk administration – BoD sköter tryck och leverans

  • Säljstatistik och rapporter – följer med via författarportalen

  • Enkel publiceringsprocess – du laddar upp manus och väljer tjänster

  • Möjlighet till egeninsats – sänk kostnader genom att själv göra t.ex. layout, omslag eller korrekturläsning

  • Flexibla paket – välj nivå utifrån hur mycket stöd eller kontroll du vill ha

  • Fysisk upplaga – möjlighet att beställa exemplar för eget lager

    Publit

    Publit är en svensk publiceringstjänst som främst riktar sig till små förlag, organisationer och egenutgivare som vill ha flexibilitet och kontroll utan att hantera allt själva.

    Publit erbjuder bland annat:

    • Flexibel modell – du väljer själv vad du vill hantera och vad som ska automatiseras

    • ISBN-nummer – använd ett eget eller få ett tilldelat av Publit

    • Integration med Bokinfo – din bok blir synlig i nätbokhandlar och bibliotek

    • Print-on-demand – böcker trycks först när de beställs

    • Digitalt lager – ingen kostnad för tryck i förväg

    • Dropshipping – leverans sker direkt till kund utan eget lager

    • Fysisk upplaga – möjlighet att beställa exemplar för eget lager

    • E-bok och ljudbok – kan publiceras och distribueras via samma plattform

    Fördelar med print-on-demand

    • Ingen lagerhållning – böckerna trycks först vid beställning

    • Enkel distribution via nätbokhandlar

    • Låg startkostnad

    Nackdelar med print-on-demand

    • Lägre vinst per bok eftersom företaget tar en procentandel

    • Begränsad kontroll trots möjlighet att påverka utformningen av boken

    • Kan uppfattas som ”egenutgivning” vilket ibland bär på fördomar i bokbranschen

    Viktiga tips på vägen mot publicering

    • Kontakt med professionell lektör är nödvändigt.

    • Professionell korrekturläsning och redigering är guld värt.

    • Lägg krut på omslaget – folk dömer en bok efter det.

    • Ha en tydlig plan för marknadsföring – utan synlighet säljs inga böcker.

    • Fundera även på en e-bok – lättare att distribuera, särskilt internationellt.

    Sammanfattning & utgivningsplan 

    Här följer en kortfattad utgivningsplan för dig som vill ge ut din bok helt på egen hand.

    1. Förberedelser 

    Syfte, mål och förlagsetablering

    • Bestäm målgrupp, syfte och format – roman, diktsamling, fackbok?

    • Registrera enskild firma eller aktiebolag, om du inte redan har det

    • Beställ ISBN-serie från Kungliga biblioteket som är gratis

    • Skapa namn + logotyp för ditt förlag till bokomslaget

    2. Redigering & korrektur 

    Finputsa manuset

    • Självredigera noggrant

    • Låt gärna någon/några testläsa

    • Anlita professionell lektör och korrekturläsare

    3. Design & produktion 

    Skapa inlaga och omslag

    • Gör layouten själv t.ex. i InDesign, Vellum, Atticus eller anlita ett proffs

    • Anlita formgivare för omslag, viktigt för att väcka intresse!

    • Skapa tryckfärdiga PDF-filer enligt tryckeriets specifikationer

    • Välj tryckeri eller POD-tjänst, t.ex. ScandBook, Printon, BoD, Publit

    4. Tryck & pliktexemplar 

    Gör boken verklig

    • Beställ provtryck

    • Kontrollera noga innan du trycker större upplaga

    • Skicka 7 pliktexemplar, om du trycker fler än 30 ex, till Kungliga Biblioteket m.fl.

    5. Distribution & försäljning 

    Gör boken tillgänglig för köpare

    • Registrera boken hos Bokinfo, för synlighet i bokhandeln

    • Skapa eventuellt en egen webbutik, Shopify, Wix, WordPress + WooCommerce, m.m.

    • Fundera över samarbete med återförsäljare, t.ex. Adlibris, Bokus, Amazon, via Publit eller BoD

    6. Lansering & marknadsföring 

    Få ut boken i världen!

    • Skapa pressmeddelande + säljtext

    • Sätt upp en plan för sociala medier: Instagram, Facebook, ev. TikTok

    • Kontakta lokala bokhandlar, bibliotek, bloggar och media

    • Anordna release-event, signering eller digital boksläpp

    • Skapa en e-postlista och skicka nyhetsbrev • Nu är du igång!

    Vill du börja ditt bokprojekt med en skrivarkurs?

    I min allmänna grundkurs och i min självbiografiska grundkurs med PennvässarMetoden får du bästa verktygen för att kunna skriva en bok som berör läsaren. Du behöver inte ha skrivit något tidigare – det räcker att du är nyfiken. Läs mer om kurserna här.

    Röster från tidigare deltagare

    Läs referenser från den allmänna grundkursen.
    Läs referenser från den självbiografiska grundkursen.

    Läs mer om de aktuella skrivarkurserna

    Här kan du läsa mer om de aktuella skrivarkurserna.

    Maila mig så hörs vi på telefon!

    Har du frågor? Maila mig gärna!

    Läs mer om Pennvässaren.