Denna artikel handlar om Cia Sigesgårds väg mot utgivning.

Cia Sigesgård – rysarförfattare

Cia Sigesgård deltog i min grundkurs i dramaturgi och gestaltning 2012. Två år senare fick hon sin bok utgiven.

Vill du också få din bok utgiven?

Din bok har större chans att bli antagen och publicerad av ett förlag om den har en väl fungerande dramaturgi och trovärdiga karaktärer.

Cia Sigesgård berättar

– Veronica hjälpte mig sätta hela den dramatiska kurvan. Innan jag kom till skrivarkursen hade jag en bra story med flera hemska händelser, men Veronica hjälpte mig att få en röd linje och att förstå värdet av tydliga och säregna karaktärer. Kursen var otroligt nyttig och kamratskapen bland deltagarna hjärtlig!

När kom hem omarbetade jag hela händelseförloppet enligt Veronicas instruktioner och scheman. Jag fick en huvudkaraktär som tydligt följde sin dramatiska kurva. Resultatet blev en riktigt hemsk rysare ”Inga kelgrisar, inga styvbarn” som antogs av Kalla Kulor Förlag 24 timmar efter att de hade läst manuset. Boken har fått recensionerna ”det bästa och det värsta jag någonsin har läst”. Förlaget heter numera Southside Stories

Årets bästa deckare 2014

Boken har placerat sig i kategorin ”Årets bästa deckare 2014”
”Inga kelgrisar, inga styvbarn” utvaldes som en av 2014 års Bästa Deckare, enligt Lotta Olsson på DN och Bengt Eriksson på Kvällsposten.

Topplacering på Adlibris

Av 34.000 rysare och skräckisar på Bokus låg Cia Sigesgårds bok på 5:e plats bland de mest populära under flera veckor våren 2015.

Cia om sitt skrivande

– Utmaningen i att skriva rysare ligger i att hålla otäckheterna på en lagom nivå, så att man inte spårar ur. Det som är skönt med företags-kollektivet Kreativator i Lund, är att kontoret hjälper mig att hålla disciplinen i skrivandet, samtidigt som jag får stimulans av alla kreativa människor. Även om jag verkligen lever min dröm, är skrivandet till 50% som vilket vanligt jobb som helst. Det gäller att stänga av ibland, och inte bara flumma runt.

Boktrailer

Klicka här för att se trailern. Se trailern här.
Kalla Kulor Förlag
Förlaget heter idag Southside Stories
Klicka här för att komma till Cias hemsida.

Vem är jag som leder skrivarkursen?

Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002.  Foto: Marita Olsson

Vill du också gå en skrivarkurs?

Klicka här för att läsa referenser från den skrivargrundkurs Ingrid deltog i.

Klicka här för att läsa om övriga skrivarkurser.

Pennvässaren

Metodiken som Cia tog del av, utgår från min skrivhandledning Pennvässaren som ges ut av Studentlitteratur. Bokens målgrupp är i första hand lärare i grundskolan.
Läs innehållsförteckningen och ett smakprov ur Pennvässaren.

Vill du veta mer?

Boka ett gratis introduktionssamtal med mig