18 mars 2023

Symbolernas dag i Nässjö – workshop

Tolka interaktiva bildkort på ditt eget sätt!
Överraskas av din kreativa förmåga!
 Låt glädjen och inspirationen flöda!

Symbolernas dag i Nässjö!

Välkommen till en fantasifylld och reflekterande berättar- och skrivardag där bildkorten från OH-serien står i centrum! De interaktiva akvarellerna fungerar som en språngbräda för vår fantasi. Genom samtal och lättsamma skrivövningar där vi snabbtolkar korten känner vi oss fria och trygga. Kanske får vi under dagen en liten glimt av något som skapar en ny förståelse av oss själva, våra tankar och känslor? Ja, vem vet?

Ta tåget till Nässjö!

Nässjö är Sveriges största järnvägsknut med spår från 6 olika håll!

Datum: Lördag 18 mars
Plats: I mitt hem i Nässjö – då får adressen när du anmält dig
: Kl 14-19
Gruppstorlek: Max 8 deltagare
Kostnad: Denna workshop är kostnadsfri, men du som vill betalar 25 kr för en enkelt fika; en kopp te, bröd, smör, ost, marmelad och frukt.

Symbolförening – vad är det?

Medlemmar i Symbolföreningen bjuder in till träffar under symbolernas dag, helgen 18-19 mars.

Symbolföreningen är en öppen, idéell och opolitisk sammanslutning, som verkar för utbildning, vidareutveckling och utbredning av symbolterapi, symbolpedagogik och andra sätt att arbeta med symboler. Föreningen bildades 1991 för dem som genomgått utbildning i symbolterapi eller symbolpedagogik anordnad av Åke Högberg, Symbolon AB, Göteborg. Även de som inte gått dessa utbildningar men som är intresserade av symbolarbete är välkomna att bli medlemmar.

Under Symbolernas dag får du en kort information om de utbildningar och kurser som Symbolföreningen inbjuder till. Här kan du läsa om de kurser som föreningen arrangerar. Symbolföreningen har även en sida på Facebook.

Bildkort: Mythos © Ely Raman & OH-verlag – Klicka här för att läsa mer om bildkorten.

✏️ Röster om bildkorten i OH-genren

– En bild säger mer än tusen ord, och OH-korten kan användas på mer än tusen sätt…
Själv har jag använt mig av korten i över 20 år. Tillsammans med lärarstudenter som med hjälp av korten fick berätta hur det kändes att påbörja sin bana som lärare. ”Wow, på ett så här personligt sätt har vi aldrig fått lära känna varandra tidigare!” Jag har låtit mina lärarkollegor med utgångspunkt från korten ta sig an en genomgripande betygsreform. ”Bilderna uttrycker vad jag känner, man kommer verkligen åt hela problematiken från ett oväntat perspektiv!”

Jag har använt korten i berättarkurser, enskilda samtal med klienter, för egen del för att sätta fart på kreativiteten, och tillsammans med en kär vän för att lära känna varandra bättre.

Korten öppnar upp för kommunikation på ett kreativt, varsamt och oväntat sätt. Kommunikation både inåt och utåt, med sig själv och andra.
Iréne Ödmark Hall, gymnasielärare, symbolpedagog och EFT-terapeut, Stockholm

Klicka här för att läsa fler referenser personer som använt bildkorten i OH-serien.

Upplägg och innehåll

1. Vi blir max 8 deltagare i gruppen.
  2. Vi samtalar och skriver även korta texter med inspiration från bildkorten i OH-serien.
  3. Ibland delas gruppen in i par och ibland samtalar vi i hela gruppen.
  4. Ungefär kl 15.30 dricker en kopp te, äter en macka med ost och någon frukt.
  5. Vi utvärderar träffen tillsammans och jag berättar om Symbolföreningens utbildningar samt om mina egna skrivarkurser.
  6. För att delta behöver du tala och skriva flytande svenska.
  7. Om du har åkt långt och behöver övernatta till söndag morgon, kan du sova över i mitt hem och äta kvällsmat och frukost mot en mindre kostnad.

Bildkort: Personita- & Sagakort © Ely Raman & OH-verlag. Klicka här för att läsa mer om bildkorten.

Vem är jag som inbjuder?

Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan 25 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Min skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser kom ut på Studentlitteratur 2002. Läs innehållsförteckningen i Pennvässaren. Se film om grundkursen – intervju från bokmässan. Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med.

Vill du veta mera om denna skrivarkurs eller någon av mina övriga kurser? Jag ringer gärna upp dig för ett kostnadsfritt introduktionssamtal. Under vårt samtal bildar du dig en uppfattning om vilken av mina skrivarkurser som bäst passar dina behov. Om du önskar ett samtal innan det finns en tid att boka, maila mig: veronica@forfattarskola.se, så hör jag av mig.

Max 8 deltagare

Kursstart: lördag 18 mars kl. 14:00
Kursslut: lördag 18 mars kl. 19:00

Kostnadsfritt: 0 kr (inkl. moms)

Bildkort: Resilio, Habitat och Personita © Ely Raman & OH-verlag. Klicka här för att läsa mer om bildkorten.

.

Anmälan stängd. Symbolernas dag i Nässjö – workshop, 18 mars 2023