4 oktober 2018

Skriv- och författarcafé i Nässjö

Ewa Klingberg, Sveriges nya Feelgood-drottning och Veronica Grönte, nyskapande skrivarkursledare inbjuder till ett trivsamt, inspirerande och kostnadsfritt skriv- och författarcafé i Nässjö. Du behöver anmäla dig och din anmälan är bindande.

Vad händer under skriv- och författarcaféet?

Veronica Grönte leder lekfulla och inspirerande skrivövningar, där interaktiva bildkort fungerar som språngbräda för din fantasi. Du kommer att få läsa upp din korta text för en annan deltagare, men måste inte läsa inför hela gruppen.

Ewa Klingberg berättar om sitt författarskap och sin framgångssaga, Huskvarnaserien ”Lånat silver och krossat glas” & ”Manglade dukar och vikta servetter”.

Om Ewa Klingberg – Sveriges nya Feelgood-drottning

Huskvarnasviten är samlingsnamnet på en serie feelgoodromaner som i dagsläget är tänkt att omfatta fem delar.

Den första Manglade dukar och vikta servetter kom i maj 2017 då den gick upp som etta på Adlibris topplista alla kategorier. Den blev också månadens pärla och nominerades till årets ljudbok. Bonniers bokklubb lyfte fram den som ordinarie bok och senare som premiebok. Förlagsupplagan trycktes till två gånger.

I maj i år kom pocketen som gick till tilltryck två gånger inom fjorton dagar från utgivningen. Adlibris beställde en hel pall. Boken toppade både pocketlistan och den skönlitterära listan.
I slutet av samma månad släpptes uppföljaren Lånat silver och krossat glas

Om Veronica Grönte – Nyskapande inom kreativt skrivande

Sedan 1997 har Veronica Grönte inbjudit till skrivarkurser för olika målgrupper.
Hon var först ut med att designa grafer och scheman för att underlätta arbetet med berättelsens röda tråd. De skrivmallar som hon konstruerat hjälper författaren att förstå hur läsaren blir fängslad.

Genom kortfilmsanalyser bygger Veronica upp förståelsen för hur den spännande berättelsen skapas och under hennes grundkurser får varje deltagare utforma en grovplanering av sin story.

Veronica Gröntes metodik är idag mer aktuell än någonsin och finns dokumenterad i skrivhandledningen Pennvässaren, Studentlitteratur 2002.

Flytande svenska

För att du ska kunna delta behöver du kunna tala och skriva flytande svenska. Har du frågor om detta, kontakta oss.

Anmälan är bindande med no-show-avgift

Din anmälan är bindande. Om du får förhinder, hör av dig i god tid. Ifall du uteblir och inte överlåtit din plats till annan intresserad person, faktureras du 500 kr inkl moms. Blir du sjuk och kan visa läkarintyg betalar du ingen no-show-avgift.

Vi samarbetar med Studieförbundet Vuxenskolan

Let’s write • Skriv- och författarcafé i Nässjö

Tid och plats

Datum: Torsdag 6 september kl 18-20.30
Plats: Let´s take a brake,
Anneforsvägen 22, Nässjö
Kom i god tid så att du hinner köpa ditt fika innan programmet börjar.

.

Anmälan stängd. Skriv- och författarcafé i Nässjö, 4 oktober 2018