Skrivarkurs, författarcoachning, författartimme, skrivkurs, skrvarhelg,

18 mars 2016

Retorik för kvinnor • Stockholm • Specialerbjudande

Vill du få människor att lyssna på dig? Vill du lära dig förmedla ett budskap som berör och påverkar mottagaren? Vill du känna dig säkrare när du framför dina åsikter i en konfliktsituation? Då ska du delta på denna pilotkurs till introduktionspris.

Kursledarens bakgrund

Jag, Veronica Grönte, har under snart 20 år undervisat i dramaturgi och är författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser / Studentlitteratur 2002. Eftersom dramaturgin, berättarkonsten och retoriken, talekonsten är tvillingvetenskaper är det naturligt för mig att även leda kurser med retoriken i fokus.

Passar kursen dina behov?

Är du företagare? Du lär dig hur du kan avgränsa ditt budskap och nå fram effektivt.
Är du pedagog? Du får en modell att använda vid svåra föräldrasamtal eller tillsammans med elever.
Är du anhörig? Du lär dig hur du på ett klokt och vederhäftigt sätt kan föra din anhöriges talan.
Är du förälder? Du får idéer om hur du kan samtala med ditt barn när ni har olika åsikter.
Lever du i ett förhållande? Upplever du att din partner alltför ofta får sista ordet? Du kan anpassa 7-stegsmodellen så att den passar i din relation och låta den fungera som en välbetänkt öppning till samtal.

Många retorikkurser är långa och kostsamma. Kanske innehåller denna korta kurs allt du behöver?

Hur arbetar vi under retorikkursen?

Vi kommer att använda oss av Demosthenes 7-stegsmodell, som Barbro Fällman översatt till svenska. Den presenterades mig av henne själv för snart 15 år sedan. Arbetsmodellen är enkel och oöverträffad i sitt slag. Resultatet överraskande. Budskapet är renodlat med fokus på en enda frågeställning. Den röda tråden blir tydlig och mottagaren lyssnar.

Lekfullhet

Du skapar din argumentation på ett lekfullt sätt och kan, om du vill, välja bland ett antal småtokiga ämnen när du bygger din text. Prestationskraven falnar och självkänslan får en rejäl skjuts.

Fokus ligger på strukturen – att kunna formulera en effektiv argumentation.

Förberedande träning 2 & 2

Inför ditt framförande tränar du tillsammans med en annan kursdeltagare. Då kan du få hjälp att putsa och skruva till din text. Därefter talar du inför hela gruppen. Vi ger respons på varje presentation en kort stund genom att belysa vad som fungerar. Vill du dessutom får förbättringsförslag, ber du om det innan du börjar tala.

Filma din presentation

Om du vill spara din presentation och titta på den i efterhand, kan du låta en kursdeltagare filma ditt framträdande med din egen telefon.

Användbar kunskap

Demosthenes 7-stegsmodell har hjälpt mig i många olika sammanhang genom åren, tex när ett större medieföretag plagierat min skrivmetodik och jag hade kontakt med företagets jurist. Det gav effekt. Vid ett annat tillfälle hjälpte jag en lärarkollega att utifrån 7-stegsmodellen formulera en öppning till ett mycket besvärligt föräldrasamtal. Resultatet blev gott.

Specialerbjudande • pilotkurs • max 14 deltagare

Eftersom detta är en relativt ny kurs för mig, presenterar jag den som en pilotkurs och du betalar mindre än hälften av kursens värde. Din utvärdering kommer att bli till stor hjälp för mig, när jag vidareutvecklar konceptet.

Kravlöshet och trygghet under retorikkursen

Precis som under mina skrivarkurser går hela upplägget ut på att prestationskraven ska försvinna. Du är den du är och presenterar dig endast med förnamn och berättar inget om ditt vardagsliv eller dina ambitioner när det gäller retoriken. Vi använder oss av en alternativ presentation som skapar en avspänd ingång. Max 14 deltagare.

Kursstart: fredag 18 mars kl. 17:00
Kursslut: fredag 18 mars kl. 21:30

Kursen hålls centralt i Stockholm.
Kursledare: Veronica Grönte

Boka-tidigt-pris: 750 kr (inkl. moms) vid bokning senast den 18 februari och spara 300 kr!
Standardbiljett: 1 050 kr (inkl. moms)

Detta ingår i kursavgiften

Det material som vi använder under kurskvällen sänds till dig via mail i efterhand.
Fika vid 19-tiden.

Tips!
Kursen ”Retorik för kvinnor” passar bra att kombinera med skrivarkursen som följer lördag och söndag, 19-20 mars i Stockholm.

Röster från tidigare kursdeltagare

Inväntar responskommentarer från tidigare kursdeltagare.

• Dramaturgi – vad är det?

Den metod som jag utvecklat har dramaturgin som utgångspunkt. Dramaturgin är det mest effektiva verktyget när vi vill utveckla eller förbättra vår berättelse. Alla som skapar teater och film använder dramaturgin som hjälpmedel och många litterära författare utnyttjar kraften i dramaturgin för att nå framgångar i sitt skrivande. Men, tyvärr är det väldigt få yrkesmän och kvinnor som vill avslöja på vilket sätt de dragit nytta av dramaturgins regelverk i sitt författande. Hemlighetsmakeriet är påtagligt. Min önskan är att dramaturgin ska få bli vars och ens egendom. Under mina kurser vill jag avslöja hur du kan utvecklas i ditt skrivandet med hjälp av dramaturgin.

• Fiktivt eller självbiografiskt skrivande?

Fördjupningskursen passar både dig som skriver fiktiva och självbiografiska berättelser. Under fördjupningskursen fortsätter vi där vi slutade på grundkursen och arbetar med struktur, karaktärsutveckling och gestaltning. Din förståelse för berättandets grammatik fördjupas och du får ännu lättare att sortera och strukturera ditt material – placera karaktärer och händelse kring den röda tråden – och göra din berättelse läsvärd och intressant.

Anmälan stängd. Retorik för kvinnor • Stockholm • Specialerbjudande, 18 mars 2016