Boka din plats!

1-2 april 2017

Skrivarkurs i Stockholm • Grundkurs

Starta ditt skrivprojekt med de bästa verktygen! Behöver du hjälp att strukturera ditt material och få liv i dina karaktärer? Min skrivmetodik ger dig en praktisk och vass utgångspunkt.

En skrivarkursdeltagare sa nyligen att hon tack vare mina förklaringsmodeller och övningar nu äntligen börjar förstå sammanhangen kring struktur och karaktärsgestaltning. Saker och ting faller på plats och hon tar tag i sitt skrivprojekt med förnyad glädje och tro på sig själv.

Om grundkursen – en intervju från bokmässan.

Skrivarkursen hålls centralt i Stockholm.

Skrivkurs med Veronica Grönte, Författarskola.se
Här följer svar på några av de frågor jag ofta får.

– Ska jag ta med egna texter till skrivarkursen?

Nej, du ska inte ta med eget material till skrivarkursen. Vi skriver nya texter efter givna förutsättningar. Om du har en bok på gång kan du skriva texter som handlar om karaktärerna i den. Den respons du får på dina texter ger dig insikter som hjälper dig vidare.

– Vad arbetar vi med under skrivarkursen?

Vi arbetar utifrån min skrivmetodik som finns dokumenterad i Pennvässaren/Studentlitteratur. Detta ingår i kursen: 
• Karaktärsbygge: Du skapar en karaktär med inspiration från bildkorten och Enneagrammet. Se filmen nedan. 
• Text om karaktären: Utifrån tydlig vägledning skriver du en kort gestaltande text som levandegör karaktären. Denna modelltext tillsammans med responsen du får, ger dig flera aha-upplevelser.
• Berättarstruktur och ”knep”: Dramaturgin, berättandets grammatik, är utgångspunkten under kursen. Genom mina egna modeller och grafer och med hjälp av ett par minifilmer får du en förståelse för hur den röda tråden skapas och hur berättelsens hållpunkter hjälper dig bygga spänning och rytm. 
• Respons 2 & 2: Till de olika texterna finns anpassade frågeställningar. Respons på texter ges 2 och 2 genom att svara på frågorna. Även om du är ovan vid att ge respons lyckas du bra. Du svarar helt enkelt bara på frågorna! Responsen handlar om att upptäcka vad som fungerar i texten och vad som döljer sig mellan raderna. Inga tillrättavisanden eller förslag på förändringar. Vi arbetar ju med kladdar! Jag delar hela tiden in gruppen i nya par. 
• Lekfullt flödesskrivande: Med bild- och symbolkort lockas din inneboende talang fram när vi flödesskriver. Dina texter överraskar dig. Kanske väljer du att skapa en fiktiv karaktär utifrån några slumpmässigt dragna bild- och ordkort. Se filmen som visar hur det kan gå till.
Se filmen.

Skärmavbild 2016-03-21 kl. 17.49.09

– Vilken typ av respons får jag under skrivarkursen?

Till de olika texterna finns anpassade frågeställningar. Respons på texter ges 2 och 2 genom att svara på frågorna. Även den som är helt ovan vid att ge respons lyckas mycket bra. Responsen handlar om att upptäcka vad som fungerar i texten och vad som döljer sig mellan raderna. Du får inte några förslag på vad som behöver ändras i texten – om du inte frågar specifikt efter detta. Under skrivarkursen arbetar vi ju med snabbskisser! Jag delar hela tiden in gruppen i nya par.

Skrivkurs med Veronica Grönte, Författarskola.se författartimme, skrivarkurs

– Vilka brukar delta under skrivarkursen?

Människor i olika åldrar anmäler sig till mina skrivarkurser. Några deltagare brukar ha en bok på gång medan andra upplever sig som nybörjare. De allra flesta deltagare under årens lopp har varit extremt nöjda med skrivarkursen och flera med stor erfarenhet av både skrivande och skrivarkurser har sagt: ”Den här kunskapen borde jag ha fått långt tidigare.”

– Vågar jag verkligen anmäla mig till skrivarkursen?

Under mina skrivarkurser kan du som deltagare känna dig trygg. Hela upplägget går ut på att prestationskraven ska försvinna. Vi möts i en slags anonymitet. Under presentationen berättar du därför tex inte varför du valt att anmäla dig till skrivarkursen, vilket ditt yrke är, hur många barn du har eller var du bor. Vi använder oss av en alternativ presentation som skapar en avspänd ingång.

Atmosfären i gruppen blir tack vare anonymiteten kravlös, tillåtande och fri. Det är spännande att lära känna varandra endast genom texterna och textsamtalen.

Tid och plats

Lördag 12 nov kl 10.00 – 17.30
Söndag 13 nov kl 9.30 – 16.00
Kursledare: Veronica Grönte, författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002.

Kaffe samt dokumentation ingår.

Kursen hålls centralt i Stockholm

Boka-tidigt-pris: 2 990 kr (inkl. moms) vid bokning senast den 1 mars - spara 600 kr!
Pris : 3 590 kr (inkl. moms)

Röster från tidigare kursdeltagare

Vilka moment har varit mest betydelsefulla för dig under kursen?

  • Veronica hjälpte mig sätta hela den dramatiska kurvan. Innan jag kom till skrivarkursen på Marstrand hade jag en bra story med flera hemska händelser. Veronica hjälpte mig att få en röd linje och att förstå värdet av tydliga och säregna karaktärer. Kursen var otroligt nyttig och kamratskapen bland deltagarna hjärtlig! Efter kursen omarbetade jag hela händelseförloppet enligt Veronicas föreläsningar. Jag fick en huvudkaraktär som tydligt följde sin dramatiska kurva.

    Resultatet blev en rysare “Inga kelgrisar, inga styvbarn” som antogs av Kalla Kulor Förlag 24 timmar efter att de hade läst manuset. Boken har fått recensionerna “det bästa och det värsta jag någonsin har läst”. Jag står nu på väntelista för Veronicas fortsättningskurs.

    Cia Sigesgård, författardebutant med folkhemsrysaren “Inga kelgrisar, inga styvbarn”
    Läs bokens recensioner i Sydsvenskan. Se Bokens trailer

  • En aha-upplevelse var när Veronica visade den dramaturgiska kurvan i några kortfilmer och hur de exakt på sekunden är trogen dess uppbyggnad. Tidigare har jag tvivlat på hur användbar och ”sann” den dramatiska kurvan verkligen är och tänkt att om man skriver så som man känner så blir det nog sant och bra.

    Grundkursen är alls ingen grundkurs. Var du än befinner dig i ditt skrivande kommer du att lära dig nya saker och få perspektiv på alla delar och moment i en berättelse

    Katrin Lindh, lärare i svenska och spanska, Jakobsberg

  • I mitt eget skrivprojekt har jag nu insett att det saknades en röd tråd, att jag inte hade klargjort ett tydligt mål. Det spretade alldeles för mycket och kanske för att det jag skriver är självbiografiskt låg en stor del av problemet i att jag ville berätta om ALLT. Kursen fick mig att förstå att jag kan dela upp berättelsen i flera olika projekt, för att på så sätt lättare behålla riktningen mot målet. Nu vet jag vad jag ska fokusera på och de episoder som ska tas med måste ha en koppling till det budskap jag vill förmedla.

    Det var inte förrän jag kom hem efter kursen som jag insåg att jag faktiskt inte visste vad jag ville ha sagt med min berättelse. Inte förrän jag tog mig tid att verkligen skapa ett bokskelett. Nu har dimman skingrats och projektet känns nytt och spännande igen. En synnerligen inspirerande kurs som innehöll allt jag behövde veta för att komma vidare.

    Tina Sundholm, sjuksköterska, Vällingby


  • Hur är grundkursen upplagd?

    Föreläsningspass varvas med skrivövningar och textsamtal

    • Vi arbetar med struktur, karaktärer och gestaltning utifrån de modeller och övningar som jag designat.
    • Vi analyserar en kortfilm för att förstå berättandets princip.
    • Vi grovplanerar en berättelse steg för steg i dramaturgisk berättarmall.
    • Vi skriver korta texter på ett lekfullt sätt - efter givna förutsättningar.
    • Vi flödesskriver och inspireras av interaktiva bild- och symbolkort.
    • Vi får en glimt av hur Enneagrammet kan fördjupa kunskapen om karaktärerna för att gestalta dem på ett trovärdigt sätt.
    • Vi lägger stor vikt vid textsamtalen 2 & 2. Responsen är beskrivande, konkret och personlig. Anpassade frågeställningar bidrar till meningsfulla textsamtal.
    • Vi utgår från metodik och övningar i min skrivhandledning Pennvässaren.
    • Grundkursen omfattar ca 12 klocktimmar och ger möjlighet att delta i fortsättningskursen.
  • Dramaturgi – vad är det?

    Dramaturgin är det mest effektiva verktyget när vi vill utveckla eller förbättra vår berättelse. Alla som skapar teater och film använder dramaturgin som hjälpmedel. Fler och fler litterära författare utnyttjar kraften i dramaturgin för att nå framgångar i sitt skrivande.

    Men, tyvärr är det väldigt få yrkesmän och kvinnor som vill avslöja på vilket sätt de dragit nytta av dramaturgins regelverk i sitt författande. Hemlighetsmakeriet är påtagligt. Min önskan är att dramaturgin ska få bli vars och ens egendom. Under mina kurser vill jag avslöja hur du kan utvecklas i ditt skrivandet med hjälp av dramaturgin. 

    Den metodik som jag utvecklat har dramaturgin som utgångspunkt. Min skrivhandledning, Pennvässaren, innehåller en tydlig förklaring av vad dramaturgi är och hur strukturen kan användas i skrivandet.

  • Fortsättningskurs

    För att kunna delta i fortsättningskursen, behöver du först ha gått grundkursen. Fortsättningskursen passar både dig som skriver fiktiva och självbiografiska berättelser. Under fortsättningskursen ligger fokus på det egna skrivandet och du får enskild författarcoaching av mig. 

    Vi fortsätter där vi slutade på grundkursen och samtalar om struktur, karaktärsutveckling och gestaltning. Din förståelse för berättandets grammatik fördjupas och du får ännu lättare att sortera och strukturera ditt material, placera karaktärer och händelse kring den röda tråden, för att göra din berättelse läsvärd och intressant.

    Deltagarna får under fortsättningskursen möjlighet att samtala om sin egen synopsis/berättelseskelett som påbörjades under grundkursen. Här fördjupas kunskapen om hur budskapet/premissen fungerar som både sorteringsverktyg och en möjlighet att skapa en meningsfull röd tråd i berättelsen.

    Om du intresserat dig för Enneagrammet och den hjälp det ger dig för att skapa trovärdiga och väl sammansatta karaktärer, kan vi under coachingsamtalen diskutera din huvudkaraktärs mål och drivkraft utifrån den enneagramstrategi karaktären har. 

Kursledare

Skrivarkursen leds av Veronica Grönte, författare till skrivhandledningen Pennvässaren (Studentlitteratur).
Sedan 1993 har jag arbetat med att förenkla och sammanfatta dramaturgin, förklara samband med hjälp av olika modeller, symboler och övningar.
Jag får ständigt höra att denna skrivarkurs är speciell, eftersom den inte endast bjuder inspiration medan kursen pågår, utan ger en helt ny kunskap, användbara verktyg och praktiskt material att ta med hem. När inspirationen försvinner, kan redskapen tas fram och då har skrivandet möjlighet att komma igång på nytt – och utvecklas.
Läs mera om bakgrunden här: Personligt Bakgrund

Anmälan stängd. Skrivarkurs i Stockholm • Grundkurs, 1-2 april 2017

Kursen har redan ägt rum.