» Samtal om olika dramaturgiska hållpunkter har hjälpt mig föra en berättelse framåt och hitta en röd tråd. «
Artikel 18 – Första meningen i berättelsen
Författare som skriver skönlitteratur, lägger ner extra mycket tid på att formulera den första meningen, eftersom den måste fånga läsaren direkt. Starten slår an en ton som väcker en speciell sorts förväntan och läsaren lockas förhoppningsvis att läsa vidare.
Den första meningen kan ta betydligt längre tid att finslipa än någon annan enskild del av berättelsen. Några författare arbetar intensivt med början tidigt i processen, medan andra förfinar den efter att hela berättelsen har skrivits.
Här är några exempel:
1. Dialog
En öppning med dialog drar genast in läsaren i en pågående handling eller relation mellan karaktärer. Genom att börja mitt i ett samtal skapas en känsla av närvaro och läsarens nyfikenhet fångas. En dialog kan ge en föraning om tonen i berättelsen – är den spännande, dramatiskt eller komiskt?
”Varför kom du tillbaka?” frågade hon och drog jackan tätare om sig.
2. En dramatisk händelse – In medias res
Att kasta läsaren rakt in i en händelse skapar engagemang inom läsaren. Att starta mitt i handlingen utan förklaringar, väcker frågor och gör att läsaren vill förstå vad som pågår.
Bilen sladdade över kajkanten och försvann ner i hamnen utan att någon såg det.
3. Miljöbeskrivning
Att börja med en beskrivning av omgivningen kan sätta stämningen och ge läsaren en tydlig känsla av platsen där historien utspelar sig. En fängslande miljöbeskrivning skapar atmosfär och ger en föraning om berättelsens genre. Exempel:
Dimman låg tjock över vattnet och konturen av det gamla fyrtornet reste sig spöklikt i det grå gryningsljuset.
4. En tankeväckande fråga eller ett påstående
Att inleda med en fråga eller ett starkt uttalande kan omedelbart väcka nyfikenhet. Det får läsaren att stanna upp och fundera över vad som kommer att avslöjas. Exempel:
Alla visste vad som hände den natten, men ingen vågade säga något.
5. Ett mysterium eller en gåta
Att inleda med en oförklarlig eller mystisk situation kan direkt skapa ett sug efter att få svar. Ett mysterium som ställs tidigt kan locka in läsaren i historien. Exempel:
Det fanns en enda regel i huset: öppna aldrig luckan till vinden.
6. Karaktärsporträtt
Att introducera en fängslande karaktär direkt i första meningen kan dra in läsaren. Om karaktären är intressant, udda eller har något tydligt problem, vill läsaren veta mer om dem och deras resa. Exempel:
Tomas älskade två saker mer än något annat: disciplin och Napoleonbakelser.
Oavsett vilken typ av öppning du väljer, bör starten alltid fånga läsarens uppmärksamhet och introducera till den värld och de karaktärer som boken berättar om. Ett effektivt första stycke väcker frågor, skapar förväntningar och sätter tonen för resten av berättelsen.
Vill du gå en skrivarkurs med Veronica Grönte?
Läs mer om de olika skrivarkurserna.