31 december 2017 - 3 januari 2018

Skrivarretreat för kvinnor i Nässjö • Nyår 2017-2018

Välkommen till en rofylld skrivarretreat över nyårshelgen, i mitt hem i Nässjö. Delta i kravlöst och inspirerande skrivande med textsamtal och författarprat. Koppla av framför brasan. Ta promenader, vila och trivs i harmonisk samvaro. Max 8 deltagare.

Innan du anmäler kontaktar du mig, så att vi får talas vid: veronica@forfattarskola.se

Trygg och trivsam stämning

Tillsammans skapar vi en avspänd och kravlös atomsfär, eftersom vi möts i en slags anonymitet. Du berättar inte för de övriga i gruppen varför du valde att anmäla dig till skrivarretreaten, du berättar inte heller om ditt yrke, din familj eller vad du brukar göra på semestern. Våra samtal blir personliga men inte privata. Under lunchen sista dagen kan den som vill berätta lite mera om sig själv.

En glimt från hängmattan. Kina Edin som deltog i fortsättningskursen hemma hos i Nässjö mig berättar.

Välkommen till ett unikt nyårsfirande!

Du som är kvinna och intresserad av skrivande är välkommen. Du som gärna lyssnar och reflekterar kring andras texter och tankar är välkommen. Du som trivs med både småprat och tystnad är välkommen. Du som vill samtala om Enneagrammet som verktyg i skrivandet är välkommen. Du som är nyfiken på hur bildkort kan bli en språngbräda för fantasin är välkommen.

Vad innebär en ”skrivarretreat”

Ordet ”retreat” kommer från engelskan och betyder ”dra sig tillbaka” eller ”dra sig undan”. I vår del av världen handlar en retreat ofta om att kunna få en paus från vardagens stress och krav.

Denna skrivarretreat har vissa delar gemensamma med en traditionell retreat. Vi möts i en avspänd och tillåtande atmosfär som uppnås tack vare anonymiteten. Vi reflekterar kring varandras texter och lär känna varandra genom dem. Samtalen under skrivarretreaten blir meningsfulla och tystnaden en naturlig del i samvaron. Innan vi skiljs åt sista dagen, får alla som vill möjlighet att berätta något om sig själva.

Miniskrivarkurs

Varje dag ges tillfälle till ett skrivpass på ca 3 timmar som jag leder. Jag presenterar några olika pusselbitar från min grundkurs, miniskrivarkurs. Du inleder med att skapa en fiktiv karaktär med hjälp av bildkort. Du får ett verktyg för att gestalta karaktären och får respons på din text. Vi flödesskriver utifrån bildkort och samtalar om texterna.

OH-kort

Persona-kort

Lyssna till Hedvig Anderséns berättelse om hur ett enda bildkort blev en hel roman.

Vi möts till ett par författarsamtal i grupp, då vi samtalar om det som gruppen önskar, tex dramaturgi, struktur, karaktärsgestaltning. Kanske samtalar vi om hur Enneagrammet kan bli en hjälp för att skapa trovärdiga karaktärer. Ungefär tre timmar om dagen ägnar vi åt skrivande och författarsamtal som jag leder. Resten av dagen ägnar du dig åt ditt eget skrivande, vila framför brasan och i hängmattan, promenader eller informella samtal.

Om måltiderna

På nyårsafton äter vi en läcker Catering-planka med lax och räkor.  Övriga måltider består av enkla men goda rätter som bara är att värma. Deltagarna turas om att förbereda måltiderna, duka fram och diska. Diskmaskin finns. Vi gör det enkelt. Vi gör det trivsamt. Måltider betalas separat.

Kostnadsfri övernattning

Du får ett eget rum att sova i och betalar inget för ditt boende i min bostad. Du som anmäler dig först får välja rum först. Därefter i turordning efter anmälan. Om du hellre bor på Hotell Högland, 1,5 km bort, kan du välja det.

Egentid – utrymmen för tystnad och småprat

Du får en hel del egentid som du använder precis som du vill. Kanske vill använda tiden till att skriva? Altanen är det tysta utrymmet. Här kan du även vila i hängmattan eller sitta och läsa. Här tänder vi en brasa i kaminen.

I vardagsrummet är det fritt fram för småprat. WiFi finns i huset.

Söndag 31 dec

18.00 • Ankomst
18.30 • Nyårsmåltid
20.00 – 23.00 • Vi flödesskriver, lyssnar till och reflekterar kring deltagarnas texter.
24.00 • Vi välkomnar det Nya Året

Måndag 1 jan

Skrivande under min ledning ca 3 timmar.
Eget skrivande, text- och författarsamtal, egentid.

Tisdag 2 jan

Skrivande under min ledning ca 3 timmar.
Eget skrivande, text- och författarsamtal, egentid.

Onsdag 3 jan

Skrivande under min ledning ca 1 timme.
Skrivande och egentid.
14.30 – 15.15 • Avslutning med utvärdering.
Alla stannar till kl 15.15.
Tåg mot Malmö 15.49 eller 16.52.
Tåg mot Göteborg går kl 16.20, utan byte.
Tåg mot Stockholm går kl 16.04 eller 17.04.

På altanen sitter vi och skriver och har textsamtal. Övrig tid är det tystnad här.

Kostnad för nyårsretreaten

Skrivarretreaten i mitt hem kostar 3990 kr när du anmäler dig senast 1 december. Kostnaden är 4990 kr när du anmäler dig efter den 1 december. Kostnad för mat tillkommer med 900 kr.

Innan du anmäler dig och betalar kontaktar du mig, så att vi får talas vid personligt: veronica@forfattarskola.se

OBS! Om du anmäler dig utan att vi först samtalat på telefon och det visar sig att du inte kommer att delta, får du tillbaka hela avgiften med ett avdrag på 500 kr.

Detta ingår i kursavgiften

Miniskrivarkurs. Skrivande, text- och författarsamtal i grupp under min ledning. Tid för ditt eget skrivande, vila eller promenader. Trivsam samvaro i hemmiljö med öppen spis och kamin.

Logi utan kostnad

Övernattningen hemma hos mig är utan kostnad. Du kan även välja logi på Hotell Högland, 1,5 km från min bostad.

Detta ingår inte i kursavgiften

Personlig författarcoaching ingår inte. Kostnad för måltiderna ingår ej utan betalas 14 dagar före kursen. Maten kostar 900 kr.

Förbered dig med en helgskrivarkurs

Kanske vill du bottna med en skrivarkurs, en grundkurs, för att du ska få ut maximalt av de text- och författarsamtal som skrivarretreaten erbjuder? Skrivarhelger under hösten ges i Stockholm och Göteborg.

Läs om hela kursutbudet här.

Anmälan stängd. Skrivarretreat för kvinnor i Nässjö • Nyår 2017-2018, 31 december 2017 - 3 januari 2018