» Samtal om olika dramaturgiska hållpunkter har hjälpt mig föra en berättelse framåt och hitta en röd tråd. «
Vinnaren • skrivartävling för elever • februari 2021
Vinnare! Skrivartävling för elever i åk 2-9 • Upp till 16 vinster i potten
Många fina texter!
Väldigt många bidrag kom in och det var fullkomligt omöjligt att välja ut texter som var ”bättre” än andra.
Du som vunnit får tänka att du, förutom att du skriver fängslande, också haft lite tur.
Du som inte vann får tänka att du kommer att ha bättre tur nästa gång.
När jag valde texter försökte jag även fördela vinsterna till olika orter.
Tack till alla engagerade lärare
Jag vill tacka dig lärare, som engagerat dig och låtit dina elever delta!
Upp till 16 vinster/presentkort delas ut, värda 300 kr/st.
Presentkortet låter dig göra din egen bok på Solentro.
Du kan göra en fotobok eller en bok med endast text.
Kategori 1 – åk 2-3 • 2-4 vinster
Kategori 2 – åk 4-5 • 2-4 vinster
Kategori 3 – åk 6-7 • 2-4 vinster
Kategori 4 – åk 8-9 • 2-4 vinster
Skriv en text med max 75 ord!
Din text ska vara ganska kort, max 75 ord.
Den kan även vara kortare än så.
Åk 2-3
✏️ De älskade snön, men snön är kall så man måste ha varma kläder på sig. De känner sig glada. Himlen är vit. Träden är vita och husen är helt täckta av snö. Allt är så vackert. De går in och sitter framför brasan och dricker varm choklad.
Tuva, åk 2, Derome
✏️ De älskade snön, men det blev kallt fort. Jag kände snöflingorna som kom ner från himlen. Vi hoppade och lekte i snön. Jag undrade hur mycket snö det skulle komma. Jag kollade på alla de vita träden. Jag tyckte det var kul men kallt. När vi lekt klart så gick vi in och drack varm choklad.
Vilmer, åk 2, Derome
✏️ De älskade snön, men när dem hade varit i snön i två timmar så blev de kalla. Så de blev rädda och började springa. Men då gick dem vilse. Dom såg en väg men de visste inte var de var. Då såg de deras farbror. De började springa mot honom.
– Hej farbror hjälp oss.
– Vad är det? sa deras farbror.
– Kan du köra hem? oss frågade de.
– Ja såklart! sa deras farbror.
Isak, åk 3, Derome
✏️ De älskade snön, men dom älskade mest av allt i hela världen varandra. Men också att dricka varm oboy, sitta vid kaminen & att klappa sin hund. Dom älskade att ge varandra julklappar, och varenda jul får dom strumpor av varandra som dom har gjort själva. Det är mjukt på mattan och det luktar nybakade kanelbullar, för de hade bakat. Det blir jättevarmt framför kaminen, så börjar jag svettas. Jag tänkte: Vad kul det var idag.
Alicia, åk 3, Löberöd
Åk 4-5
✏️ De älskade snön men, när de hade snökrig och kastade snö på varandra, då blev det iskallt. De kände frusna händer och tår. Det var så kallt så de gick in. Brasan var så varm och skön. Den luktade rök. Fingrarna och tårna värmdes sakta upp. Kläderna var blöta och kalla. De satte på sig varma, torra kläder istället. Varför är snön inte varm? tänkte de. Mamma kom med varm choklad. Det var så gott.
Ella, åk 4, Stockholm
✏️ De älskade snön men den kalla snön kom alltid i deras skor. De satt framför en brasa med varm choklad som hade grädde och marshmallows i den. Det kändes skönt för dem efter en lång dag i snön. De tänkte på hur blöta de blev. De stirrade på sina fötter. De luktade som rök och lite choklad. Mamman gav dem mera marshmallows i den varma chokladen och en filt. De var överlyckliga. Slutligen somnade de.
Rose, åk 4, Stockholm
✏️ De älskade snön , men de tyckte att det var för kallt. Så de bestämde sig för att åka hem. De bodde på landet så det var väldigt långt hem. De ringde sin pappa och sa till honom att de ville hem så han sa okej. Han kom efter en kvart. De blev jätte glada. Bilen var så varm. När de kom hem så satte de sig vid en kamin direkt. De blev så varma.
Lugein, åk 5, Gislaved
✏️ De älskade snön, men doften av varm choklad och sitta framför brasan var nog det bästa de visste. Själv satt jag alltid och tittade ut genom fönstret med min bok i handen. “Hon i hörnet” hette boken. Ibland kändes det som om boken var menad för mig. Alla har någon och vara med men jag står bara och tittar på. Samma sak när jag är hemma. Det känns som om jag inte finns…
Olivia, åk 5, Nacka
Åk 6-7 • Inga bidrag kom in från åk 7
✏️ De älskade snön, men nu sved tårna som om en katt hade satt tänderna i dem. Trots det bubblade de av skratt. Plötsligt träffades hennes ansikte av en stenhård snöboll. Hon föll mot marken. Han lade varsamt armen runt hennes axlar.
-Jag vill hem, sa hon med ynklig röst.
Han hjälpte henne upp och de skyndade sig in i värmen. Med varsin kopp varm choklad sjönk de ner i soffan framför den sprakande brasan.
Erik , åk 6, Sjuntorp
✏️ De älskade snön men deras fötter blev väldigt kalla när de sprang runt i den. De gick in till det varma härliga huset och tände en varm brasa och satte sig på soffan och tog på sig sina mysiga sockor. Deras mamma hade gjort te som osade uppåt mot taket. Doften av teet och värmen från brasan gjorde dem sömniga, de tänkte på hur bra dagen hade varit men de anade lite regn senare.
Alva, åk 6, Gävle
✏️ De älskade snön men det är kallt. De hör en massa barn skrika medan dom leker. De känner doften av träden och den kalla luften. De fryser och anar att de snart måste gå in. De ser också den vita snön som kommer från ingenstans och grannen som tar bort snön från sin gård. Sen tar de en varm dusch och varm choklad och de känner doften av fotsvett när dom torkar sig framför elden.
Ali , åk 6, Slite
✏️ De älskade snön, men det var kallt om fingrarna. En sista snöboll kastar de. Inne sprakar elden och det luktar gott. Värmen sprider sig i våra kalla kroppar. Vi fick varmt hallon-te framför brasan efter att vi klätt av oss alla blöta kläder och tagit på oss våra myskläder och raggsockor.
Wille. åk 6, Ronneby
Åk 8-9 • Endast 2 bidrag kom in från åk 8 & 9
✏️ De älskade snön, men Karl och Emma valde att stanna i stugan medan barnen åkte skidor, äntligen så har de lite ensamtid. Håkan Hellström spelas på radion med en låg volym. Karl har tänt doftljus i rummet så det doftar vanilj i stugan. Lugnet känns fullkomligt underbart. Det är en skön stund som snart kommer att ta slut när barnen rusar in med våta pjäxor och förstör stämningen men just nu är det lugnt.
Muhammed, åk 8, Vällingby
✏️ Dom älskar snö, men jag tycker att det är jobbigt. Medan mina kompisar är ute och har snöbollskrig så sitter jag inne uppkrupen i en fåtölj med en gosig filt framför kaminen med en stor kopp kamomillte i handen och läser min favoritbok. Huset doftar gott av mitt te och träet som brinner i kaminen. Det enda jag hör är sprakandet från elden. Jag känner hur jag blir varm både inuti och utanpå.
Thea, åk 8, Tjörn
Skrivartävlingen arrangeras av Författarskola.se
Jag som inbjuder till tävlingen heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002. Foto: Marita Olsson
Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med. Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.
Läs om hur jag kan hjälpa dig i ditt eget skrivande.
Läs om skrivarkurserna.
Vem utser vinnarna?
Vinnare till skrivarkursen utses av Veronica Grönte.
Beslutet kan inte överklagas.
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Läs om min skrivhandledning, Pennvässaren/Studentlitteratur.
Har du frågor, maila mig: veronica@forfattarskola.se
Till dig som är lärare!
Välkommen till 60 minuter med Pennvässaren!
Pröva en strukturerad skrivövning som du kan använda tillsammans med dina elever nästa dag!
Denna timme är i första hand till för dig som undervisar i åk 3-6. Vi möts online i direktsändning och prövar en strukturerad skrivövning tillsammans med de interaktiva bildkorten. När du skickat in utvärderingen får du materialet som vi arbetar med sänt till dig via mail, att använda i din klass redan nästa dag.