På skrivarkursen samtalar vi om våra texter

Vinn skrivarkurs online i direktsändning! Värde 3990 kr.

Metod

✏️ Pennvässarmetoden
– hur du hittar den röda tråden och fängslar läsaren genom hela din bok

Vill du lära dig hur du skapar en röd tråd i din bok? Vill du fängsla dina läsare så att de läser hela din bok? Vill du bli av med skrivkramp om den dyker upp? Med min kunskap och visuella metodik ger jag dig bästa starten på ditt skrivprojekt. Välkommen till min väl beprövade grundkurs, där du lär dig att hitta din plan för din bok och tar den från A till Ö.

OBS! Anmälningsformuläret finns längst ner på sidan!

Minst 6 vinster i potten!

1:a pris
Skrivarkurs, min grundkurs med Pennvässarmetoden – hur du hittar den röda tråden och fängslar läsaren genom hela din bok19 och 20 mars. Värde 3990 kr.

2:a -6:e pris
Minst 5 personer vinner skrivarkursen Skrivglädje! Bota din skrivkramp online! i direktsändning den 15:e eller den 20:e mars kl 19-21. Värde 475 kr.

Få bästa starten på ditt skrivprojekt!

Tävlingen är ett samarbete mellan Solentro, alltså bröderna Tobias och Hampus och mig, Veronica.

Vem kan delta i tävlingen?

Endast du kan delta som inte tidigare vunnit någon av mina skrivarkurser. Arbetar du professionellt som skrivcoach eller liknande, kan du inte delta. Om du är författare och givit ut en bok på etablerat förlag kan du inte heller delta. Har du givit ut din bok på eget förlag är du välkommen att delta.

Gör så här!

1. För att tävla behöver du gå in på http://www.solentro.se och klicka på gilla-knappen överst på sidan.
  2. Anmäl dig i formuläret längst ner på denna sida genom att svara på frågorna och motivera varför du vill vinna en plats på skrivarkursen.
  3. Du skickar in ditt tävlingsbidrag senast 1 mars.

Deadline

Deadline är 1 mars 2022.

Regler

Vinnare meddelas inom en vecka efter deadline.
Veronica Grönte väljer ut vinnarna.
Beslutet kan inte överklagas.
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

Vinstvärde

3990 kr •  2-dagars skrivarkurs online 19-20 mars (1 vinst)
475 kr • Skrivglädje! Bota din skrivkram på 2 timmar! – online (minst 5 vinster)

Vem är jag som leder skrivarkursen?

Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Författare till skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser, Studentlitteratur 2002.  Foto: Marita Olsson

Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med. Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.

Metod

✏️ Pennvässarmetoden
– hur du hittar den röda tråden och fängslar läsaren genom hela din bok

Hur jag knäckte dramaturgins dolda kod

För att jag själv skulle kunna knäcka dramaturgins dolda kod, skapade jag mina egna förpackningar som är unika för Pennvässaren och har upphovsrättsskydd. Dessa modeller i Pennvässarmetoden kallas Hinderbanan och Den befolkade dramaturgiska utvecklingskurvan. Mina visuella förklaringar, verktyg och övriga strategier som kombineras med dessa kurvor, bidrar till att du förstår sammanhangen och kan göra kunskapen om berättelsens uppbyggnad och fängslande kraft till din egen. Ofta hör jag deltagare som menar sig vara skrivarkursnördar säga: ”Den här kunskapen hade jag behövt för länge sedan.”

Hinderbanan som förklaringsmodell

Befolkad dramaturgisk utvecklingskurva

Anonymitet och trygghet under skrivarkursen

För att ytterligare kunna fokusera helhjärtat på skrivövningar och respons är deltagarna anonyma inför varandra. Du presenterar dig med ditt förnamn när du registrerar dig på Zoom. Vad du arbetar med, hur din familj ser ut, vad du gör på semestern eller vilka skrivambitioner du har, lämnar vi därhän. I slutet av kursen finns möjlighet för var och en att presentera sig lite kort.

Metodik i Pennvässaren

Metodiken presenteras i min skrivhandledning Pennvässaren/Studentlitteratur.

pennvassaren_2

Har du frågor, maila mig: veronica@forfattarskola.se

• Vinn en skrivarkurs i samarbete med Solentro!

Fyll i din motivering och svara på frågorna.

• Minimiålder 15 år
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.