Boka din plats!

13-20 november 2021

Skriv en barnbok om djur!

 Pröva de mest effektiva verktygen
 Planera din bok i beprövad skrivmall
 Låt din kreativitet överraska dig

Skrivarkurs: lörd 13/11 och lörd 20/11 kl 9-17.00

Undersök mina effektiva och enkla verktyg! Jag bjuder dig på effektiv kunskap tillsammans min visuella metodik och mina dramaturgiska skrivmallar. Vi träffas 2 lördagar med en veckas mellanrum.

Spännande barnbok om djur

Använd fakta som utgångspunkt för att barnen ska få en kärlek till naturen.

Med funktionella verktyg arbetar du steg för steg under kursen, ungefär så här:
1. I ett Karaktärsschema skapar du din huvudkaraktär utifrån fakta om djuret och dess miljö.
2. Gestalta din huvudkaraktär i sin naturliga miljö.
4. Få respons på din text av en annan kursdeltagare – anpassade responsfrågor finns till hands.
5. Planera din berättelse i Hinderschemat och i Berättar-10.an för att få en tydlig röd tråd.
6. Redigera din berättelse och levandegör din huvudkaraktär så att det går lätt att leva sig in i karaktärens liv och längtan.
7. Få respons och reflektera över karaktär, uppbyggnad och gestaltning.
8. Tillsammans samtalar vi om vad vi behöver tänka på när vi förenar fakta och en gnutta fiktion i berättelsen.
9. Samtal om utgivning och kontakt med förlag.

Röst från tidigare kursdeltagare:

– Jag ger kursen högsta betyg. Kursen var tydlig och pedagogisk, skrivmallarna mycket användbara. Karaktärsschemat var mycket pedagogisk, det hjälpte mig att sänka min ambitionsnivå. Berättar-10:an var väldigt effektivt för att bygga en berättelse om ett djur och dess miljö på ett dramatiskt sätt. 
Åsa Rydhard, talare, tränare och coach, Bohus-björkö

–  Kursen gav mig jättemycket! Bra och fungerande skrivmallar som gjorde att det var lätt att få struktur på berättelsen. Fascinerande att se hur det växte fram en liten berättelse bara genom att endast besvara ett antal frågor. Fördelarna med att skriva en berättelse om fakta om djur och natur är att berättelsen blir lärorik och lustfylld på samma gång. Jag  tror att verktygen och mallarna funkar bra för andra berättelser också. Responssamtalen, att ge och få respons två och två, gav mig väldigt mycket. Jag ger kursen högsta betyg.
Cajsa Martinsson, Vallentuna

Klicka här för att läsa fler referenser från denna kurs.

Berättelsen som pedagogiskt verktyg

Intresset för naturvetenskap behöver grundläggas tidigt. Att skriva en barnbok och djur och väva in fakta i den spännande berättelsen gör att barnen lättare förstår sammanhangen och blir berörda. Det vi känt, det minns vi!

Barnbok om djur i efterfrågade genren faktion

Faktion (engelska: faction) är en litterär genre som blandar faktatext och skönlitteratur – ordet är en kombination av orden fakta och fiktion. Genren förenar fakta och fiktion på ett konstnärligt sätt. En spännande berättelse berör. Det vi har känt, det minns vi.

Effekten av Berättar:10:an

Mitt verktyg Berättar-10:an som består av ett strukturerat frågebatteri, ger dig en genväg in i berättandet och du kommer att bli överraskad över hur snabbt du kan få till en grundstomme till en hel berättelse som lämpar sig för de yngsta.

Skrivarkursen har 2 målgrupper

✏️ 1. Kursen riktar sig till dig som snabbt vill komma igång med hjälp av enkla skrivmallar och få en användbar grund att bygga vidare på. Du kan även välja att använda berättelsen som den är till en berättelse som är lika kort som en Pixi-bok.

✏️ 2. Skrivarkursen är även till för dig som är lärare på låg- och mellanstadiet eller i förskolan och vill pröva några av de värdefulla strategierna i Pennvässaren för att använda tillsammans med dina elever i olika ämnen.

Mina egna dramaturgiska förpackningar

För att jag själv skulle kunna förstå dramaturgins dolda kod, skapade jag mina egna förpackningar som är unika för Pennvässaren och har upphovsrättsskydd. Modellerna kallas Hinderbanan och Den befolkade dramaturgiska utvecklingskurvan. Mina förklaringar, verktyg och övriga strategier som kombineras med dessa dramaturgiska kurvor bidrar till att du förstår sammanhangen och kan göra kunskapen om berättelsens uppbyggnad till din egen. Ofta hör jag kursdeltagare säga: ”Den här kunskapen hade jag behövt för länge sedan.” 

Hinderbana

Befolkad dramaturgisk utvecklingskurva

Berättelsen hjälper barn att minnas

Det mänskliga minnet är som gjort för att komma ihåg berättelser, skriver Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet. Vi tränar dessutom upp både empati och abstrakt tänkande när vi läser eller lyssnar på berättelser. Peter Gärdenfors menar att det är när vi verkligen förstår hur saker och ting hänger ihop, som vi minns och lär oss på riktigt. Ett helt kapitel i boken ägnas åt berättelsen, ett oslagbart redskap för förståelse menar Peter Gärdenfors. Därför borde undervisning i högre grad bygga på berättande, förklarar han i sin Om lusten att förstå – om lärande på människans villkor.

Tidigare kursdeltagare skriver om anonymiteten

Under mina skrivarkurser är vi alltid anonyma inför varandra och deltagarna presenterar sig endast med förnamn, eftersom det gynnar kreativiteten och minskar prestationskraven:

– En enastående upplevelse att utforska mitt skrivande utan att behöva berätta vem jag är och utan att behöva förhålla mig till de andras privatliv eller CV. Två dagar där jag bara var mitt förnamn och mina karaktärer. Det här borde alla få vara med om!
Susanne Granat Ahlstrand, skolutvecklare, Nynäshamn

Datum för skrivarkursen

Kursstart: lördag 13 november kl. 09:00
Kursslut: lördag 20 november kl. 17:00

Så här ser 2-dagarskursen ut

Lördag 13 och 20 november – alltså en vecka mellan de båda kursdagarna
09.00 – 10.30 skrivarkurs
10.30 – 11.00 paus där vi rör på oss och dricker en kopp kaffe på egen hand
10.50 – 12.30 skrivarkurs
12.30 – 13.30 lunchpaus
13.30 – 15.00 skrivarkurs
15.00 – 15.30 paus där vi rör på oss och dricker en kopp kaffe på egen hand
15.30 – 17.00 skrivarkurs

Det kan hända att du får en kort uppgift att arbeta med mellan träffarna.

Flytande svenska

För att du ska kunna delta i skrivarkursen behöver du kunna tala och skriva flytande svenska. Har du frågor om detta, kontakta mig.

Boka-tidigt-pris : 1 990 kr (inkl. moms) vid bokning senast 10 nov endast 1990 kr - spara 2000 kr
Ordinarie pris: 3 990 kr (inkl. moms)

Vem är jag som leder leder skrivarkurserna?

Jag heter Veronica Grönte, är skrivarkursledare sedan drygt 20 år, med utbildning i TV- och videoproduktion samt lärarlegitimation. Min skrivhandledningen Pennvässaren – Dramaturgi som verktyg för bra berättelser kom ut på Studentlitteratur 2002.
Läs innehållsförteckningen i Pennvässaren.
Se film om grundkursen – intervju från bokmässan.
Här berättar jag lite om mig själv och vad jag vill hjälpa dig med.

Vill du veta hur mina skrivarkurser fungerar?

Jag ringer gärna upp dig för ett kostnadsfritt introduktionssamtal. Du får veta vad mina skrivarkurser innehåller och hur de är upplagda. Under vårt samtal bildar du dig en uppfattning om vilken av mina skrivarkurser som bäst passar dina behov. 

Om du önskar ett samtal innan det finns en tid att boka, sms:a mig på telefon 073-90 12 12 5. Meddela ditt namn, din mailadress och ditt ärende, så hör jag av mig inom 24 timmar.

Vad har du fått ut av skrivarkursen som helhet?

  • Veronica hjälpte mig sätta hela den dramatiska kurvan. Innan jag kom till skrivarkursen på Marstrand hade jag en bra story. Veronica hjälpte mig att få en röd linje och att förstå värdet av tydliga och säregna karaktärer. Kursen var otroligt nyttig och kamratskapen bland deltagarna hjärtlig! Efter kursen omarbetade jag hela händelseförloppet enligt Veronicas föreläsningar. Jag fick en huvudkaraktär som tydligt följde sin dramatiska kurva.

    Resultatet blev en rysare  som antogs av Kalla Kulor Förlag 24 timmar efter att de hade läst manuset. Av 34.000 rysare och skräckisar på Bokus låg “Inga kelgrisar, inga styvbarn” på 5:e plats bland de mest populära under flera veckor våren 2015!

    Cia Sigesgård, författardebutant med folkhemsrysaren “Inga kelgrisar, inga styvbarn”
    Läs bokens recensioner i Sydsvenskan. Se Bokens trailer

  • Jag har fått ut mer än jag trodde. Jag äger mina karaktärer. Vill gå in i dem och vara dem, jag vill skriva om dem så att de blir levande också för andra. Genom de andra kursdeltagarna har jag lärt och inspirerats till ett ännu enklare språk

    Åsa Fabricius, office manager, Köpenhamn

  • En fantastisk vecka som givit mycket. En positiv bekräftande utgångspunkt i allt, av oss alla. En sån god gemenskap. Vi har delat, gett respons, kunnat ge spontana kopplingar. Ingen prestige, vi har fått vara där vi är.

    Elisabet, lärare, Uddevalla

  • Det har förutom dramaturgi och gestaltning blivit en fördjupningskurs i det reella arbetet, i själva skrivandet, utgivningsråd. Tips på hur jag gör sen och vart mitt projekt ska ta vägen. Mycket tid till samtal, skrivövningar och projektskrivande. Det kändes lyxigt att vi var en så liten grupp. Få deltagare skapar en trygghet i gruppen som gör att man vågar dela med sig och alla får ta plats. Att det finns tillfälle för egentid är också bra. Då kan man rensa tanken under en långpromenad, vila på kammaren, läsa en bok eller skriva. Spännande och intressant var övningen där vi fick gå in i varandras projekt och skriva. Gav en del att tänka på!

    Jag längtar redan nu till nästa tillfälle, vill så gärna komma tillbaka.

    Maj Mod, ekonom, Göteborg

Vad har den enskilda coachingen betytt?

  • Väldigt mycket. Jag har gått in i karaktärerna till 100%. Din tvingande vänlighet har fått mig att besluta hur jag vill skriva och om vad. Coachingsamtalen har varit långa nog för att jag skulle kunna slappna av och vara med och skapa mina karaktärer.

    Åsa Fabricius, office manager, Köpenhamn

  • Att jag plötsligt fått redskap att se på mina föräldrar med distans, hjälper mig att förstå, vilket gör det lättare att börja skriva om dem. Jag begriper att det inte finns några slutgiltiga tolkningar. Du har varit mycket flexibel under samtalen. Jag var lite ofokuserad och hade inte någon lång text med mig, men vi hittade med hjälp av enneagrammet verkligt värdefulla frågor runt karaktärerna som gav mig hjälp att se sammanhangen och få inspiration att skriva. Tänk, att du kunde hjälpa mig hitta detta!

    Elisabet, lärare, Uddevalla

  • Coachingsamtalen har betytt väldigt mycket. Det är i samtalen som jag hittat vägen till slutförandet. Tillsammans med Veronica, som tagit mig i handen och försiktigt fört mig framåt, har jag kommit till beslut! Tiden för coachningsamtalen har varit generöst tilltagen och mycket bra med 3 tillfällen. Då hinner man tänka och utvecklas i väntan på nästa.

    Maj Mod, ekonom, Göteborg


Kursledare

Skrivarkursen leds av Veronica Grönte, författare till skrivhandledningen Pennvässaren (Studentlitteratur).
Sedan 1993 har jag arbetat med att förenkla och sammanfatta dramaturgin, förklara samband med hjälp av olika modeller, symboler och övningar.
Jag får ständigt höra att denna skrivarkurs är speciell, eftersom den inte endast bjuder inspiration medan kursen pågår, utan ger en helt ny kunskap, användbara verktyg och praktiskt material att ta med hem. När inspirationen försvinner, kan redskapen tas fram och då har skrivandet möjlighet att komma igång på nytt – och utvecklas.
Läs mera om bakgrunden här: Personligt Bakgrund

Anmälan stängd. Skriv en barnbok om djur!, 13-20 november 2021

Kursen har redan ägt rum.