Tipsa oss gärna när du hittar en intressant webbplats, så presenterar vi den här på Författarskola.se.
Maila länken till: veronica@forfattarskola.se

Muntligt berättande

ALBA - Läkande berättande

Föreningens mål är att utveckla och sprida kunskap, erfarenheter och metoder om muntligt berättande som läkande konst i Norden samt att vara ett samlande kontaktnät för läkande berättare och andra intresserade. Kontaktpersoner och ALBA-grupper finns i var

Berättarfestival i Skellefteå

Berättarfestivalen är ett samverkansprojekt mellan olika aktörer som vill ta vara på den starka berättartraditionen i regionen och utveckla berättandets roll i Berättarnas stad Skellefteå och Västerbotten.

Berättarnät Öst

Berättarnät Öst är en ideell förening vars syfte är: • att fungera som kontaktnät för människor som är intresserade av muntligt berättande. • att verka för att öka kunskapen om och intresset för den muntliga berättarkonsten.

Berättarnätet Sverige

Berättarnätet Sverige är en paraplyorganisation som samlar den svenska berättarrörelsen med ett gemensamt grepp. BNS, BerättarNätet Sverige, är en ideell förening och drivs av en ideellt arbetande styrelse. BNS främsta syfte är att främja den muntliga ber

Berättarverkstan

Berätta mer! Vill du ge barns och elevers språkutveckling stöd och stimulans? Berätta mer! Muntliga berättelser kan användas i skola och förskola i vilket ämne som helst inklusive slöjd och gymnastik. Nils Holgersson är en klassiker i genren "hur man berä

Fabula Storytelling

Fabula är ett berättarkompani i hjärtat av den intensiva berättarutvecklingen i Sverige. Vi är erfarna storytellers med en gränslös repertoar av sagor, livshistorier, myter, skrönor som vi framträder med över hela Sverige och runt om i världen. Vi leder d

Sagobygden • Ljungby

Idag frodas berättandet i Sverige som aldrig förr. Det berättas på skolor och på sjukhus, på företag och i fängelser, det berättas i studiecirklar och på berättarkaféer. Sverige har sedan några år tillbaka tre internationella berättarfestivaler: Ljungby B

Storytellers för organisationer

Corporate Storytelling identifierar, skördar och förpackar företagens och organisationernas sanna berättelser om sig själva, sina kunder, sina varor och tjänster. Ansvarig för Storytellers.se är Matts Heijbel.

Storytelling for life

Storytelling for Life ger ut böcker, håller kurser och arrangerar symposier om det muntliga berättandets välgörande kraft mellan människor. Storytelling for life finns med inom olika områden av samhällslivet där storytelling kan tillämpas pedagogiskt, i s

Skrivtips och goda råd

Blogg - Kreativt skrivande

Följ Michaela Forsséns blogg om kreativt skrivande. Skrivtips, intervjuer och information om olika program för att få ordning på sitt skrivprojekt.

Diktskola - Skrivarsidan

Denna diktskola i tre delar med tips om och övningar i hur du skriver dikter. 1. Rytm 2. Metaforer 3. Vad är bra dikt och hur ska den läsas

Författartips.se

Goda råd till dig som vill bli författare. Det är så enkelt att skriva! Den här sajten är till för att bota just kallsvett. Här finns en del handfasta tips, övningar.

Kim M. Kimselius skrivtips

På Kim M. Kimselius blogg kan du läsa inlägg om Skrivprocessen. Exempel: Min allra första bok / Skriva en bok / Ge ut böcker på eget förlag.

Länkakuten

Här finner du många skrivarlänkar. "Att hitta sin egen röst i den text man skriver är inte alltid tvärgjort, men förlag antar för det mesta inte bestsellers rakt av. De söker ditt eget fingeravtryck i texten, ditt eget språk. Inte någon annans!"

Monika Rolfner - Skrivtips

Det första tipset: Utbilda dig - gå kurser! Lyssna på vad läraren säger. Åk inte på en kurs för att du vill bli bekräftad. Åk dit för att lära dig att skriva bättre.

Skriv journalistiskt

Det journalistiska hantverket kan lära webbskribenten mycket - oavsett vad webbtextens syfte är.

Skriv klart - språkbrev

Språkbrev med tips som gör dig till en bättre skribent. Undrar du hur du ska strukturera din text, vill du läsa om en viss texttyp eller kanske få tips om hur du kan göra texten mer läsbar? Leta här!

Skrivboken.nu

Som medlem på Skrivboken.nu får du tips och idéer som hjälper dig skapa karaktärer, gestalta dem och strukturera din historia från början till slut.

Skrivregler

Skriv mottagaranpassat! Se din text med läsarens ögon! Du skriver för läsarens skull!

Skrivtips från Pennvässaren

Dramaturgin - "berättelsens grammatik" är utgångspunkten i Pennvässaren. Förståelse av dramaturgin kan hjälpa till att locka fram och utveckla din naturliga berättartalang.

Språkrådet

Språkrådets viktigaste uppgift är att vara ett stöd för dem som ska använda eller har frågor om svenska språket. Rådgivningen är kostnadsfri.